Autor Wątek: "Pieniądze mnie nie interesują" - wywiad z Tonem Roosendaalem  (Przeczytany 1048 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline freeqstyler

Andrew Price, twórca Blender Guru, opublikował 1,5 godzinny wywiad z twórcą Blendera. Głównym tematem oczywiście jest historia i przyszłość Blendera, ale nie zabrakło też pytań o Autodesk i Disneya.

« Ostatnia zmiana: 27.02.2018 03:36:14 wysłana przez freeqstyler »
 

Offline goten22

Odp: "Pieniądze mnie nie interesują" - wywiad z Tonem Roosendaalem
« Odpowiedź #1 dnia: 27.02.2018 11:16:17 »
Słuchanie Tona... ASMR na moje uszy. :D
 

Offline winhelp

Odp: "Pieniądze mnie nie interesują" - wywiad z Tonem Roosendaalem
« Odpowiedź #2 dnia: 06.03.2018 18:47:47 »
Ale się długo zabierałem za ten materiał, na początku myślałem, że się tego nie da słuchać ale potem się przyzwyczaiłem, cała historia blendera i wizja jego przyszłości  w jednym filmie!

Offline Piotr

Odp: "Pieniądze mnie nie interesują" - wywiad z Tonem Roosendaalem
« Odpowiedź #3 dnia: 07.03.2018 08:48:09 »
Czekam na piątek, wtedy obejrzę całość. Ale nie da się ukryć, że brzmi jak pluszowy miś z oklapniętym uszkiem i odprutym oczkiem. ;)
 

Offline winhelp

Odp: "Pieniądze mnie nie interesują" - wywiad z Tonem Roosendaalem
« Odpowiedź #4 dnia: 07.03.2018 11:48:52 »
Owszem ale to co mówi jest jak najbardziej warte uwagi - szkoda, że Andrzejek tak słabo wypadł. Jego pani od matematyki chyba natrze mu uszy - no chyba, że oni tam mają inne wymagania :P I nie wiem co on się tak ciśnie na te lewo-klik w zaznaczaniu. I ogólnie widać sporą różnicę w doświadczeniu - z resztą nic dziwnego - Ton rozkręcał biznes kiedy Andrzej chodził do przedszkola. W sumie jak ja :)

Offline freeqstyler

Odp: "Pieniądze mnie nie interesują" - wywiad z Tonem Roosendaalem
« Odpowiedź #5 dnia: 08.03.2018 04:06:00 »
Jego pani od matematyki chyba natrze mu uszy
W takim razie mnie też by się należało bo moja reakcja była podobna - niby wyliczenie proste ale nigdy bym nie wpadł na to żeby się nad tym zastanowić. Mentorsko-rozbawiony ton Tona (hy) mi się bardzo podoba :P
 

Offline Mortus

  • Vertex
  • *
  • Wiadomości: 11
    • Zobacz profil
    • Osiągnięcia
Odp: "Pieniądze mnie nie interesują" - wywiad z Tonem Roosendaalem
« Odpowiedź #6 dnia: 08.03.2018 08:05:45 »
Nie będę gorszy i też napiszę, że super się słuchało. Idealna sprawa jako tło przy pracy, a i sporo ciekawostek można się dowiedzieć. Fakt, że Ton trochę niewyraźnie mówi, ale potraktowałem to jako wyzwanie dla mojej znajomości angielskiego  ;D
A, no i dołączam do grupy matematycznych nieuków, bo też się w tym momencie zaciąłem  :P

Offline Piotr

Odp: "Pieniądze mnie nie interesują" - wywiad z Tonem Roosendaalem
« Odpowiedź #7 dnia: 09.03.2018 23:32:39 »
W końcu obejrzałem całość. Ciekawy materiał. Miałem trochę problemów ze zrozumieniem Tona, ale są napisy angielskie, więc spoko. Ogólnie bardzo pozytywny facet.

Raczej nie wszyscy na tym portalu mają dobrze opanowany angielski, więc może powypisujemy to, co zapamiętaliśmy z wywiadu (poprawcie mnie, jeśli źle coś zrozumiałem).

1. Interfejs w Blenderze 2.8 musi ulec pewnym zmianom, ponieważ program ma wiele funkcji i już nie starcza miejsca na przyciski oraz skrótów klawiaturowych na wszystkie. Rozwiązaniem ma być podział na szablony (templates) dla różnych aktywności. I tak podczas animowania będzie można włączyć oddzielny interfejs dostosowany tylko do tej czynności, a do rzeźbienia inny.

2. Game engine jest obecnie (wg Tona) najbardziej problematyczną rzeczą w Blenderze. Jeżeli coś się zmienia w samym programie, to trzeba kod oddzielnie skopiować i zaimplementować w silniku gry. Dlatego w linii 2.8x będą dążyć do tego, aby game engine miał jak najwięcej wspólnego kodu z samym Blenderem, aby był łatwiejszy w utrzymaniu.

3. Support. Obecnie fundacja Blendera nie prowadzi pomocy technicznej i użytkownicy sami muszą sobie radzić z problemami. Np. jak w 3dsmaxie ktoś ma problem z ludzikiem, bo mu ręka dziwnie się obraca, to może skontaktować się z helpdeskiem i oni mu pomogą. Blender nie posiada takiej opcji i nie będzie jej posiadał. Ton mówił, że wsparcie techniczne może być dobrym pomysłem na biznes, ale on sam nie ma do tego głowy.

4. Liczba (legalnych) użytkowników 3dsmaxa, to jakieś 12500. Przynajmniej tyle wyszło Tonowi, po przeliczeniu ile Autodesk ma przychodu z programów graficznych (3dsmax, maya itd). Ton opiera swoje wyliczenia na sprawozdaniu rocznym Autodeska, który w sumie generuje 2mld przychodu, a programy graficzne 100mln łącznie. Zakłada, że połowa graficznych, a więc 50mln, to 3dsmax. 50mln $ podzielone na 4000$ za licencję daje mniej więcej 12500 subskrypcji rocznie.

5. Ogólnie dużo było o wrednych praktykach Autodeska, w tym o ciągłym grzebaniu przy formacie FBX, żeby zewnętrzne programy nie potrafiły go dobrze obsługiwać.

6. Czarny PR. Ponoć do Tona zgłaszają się ludzie z pytaniami o to, czy jak zrobią coś w Blenderze, to czy oni są właścicielami tego dzieła, czy należeć ono będzie do domeny publicznej. Stać mają za tym sprzedawcy Autodeska, którzy wmawiają firmom, że skoro Blender jest open source, to wszystko w nim wykonane nie należy do twórcy :)

7. Wracając do Blendera i jego rozwoju, Ton jest konserwatywny i uważa, że zmiany oraz nowości należy wdrażać powoli. Inaczej traci się kontrolę nad kodem, nie ma czasu na testy.

Kto doda coś do listy?
 
Użytkownicy, którzy podziękowali za ten post: Jerry

Offline winhelp

Odp: "Pieniądze mnie nie interesują" - wywiad z Tonem Roosendaalem
« Odpowiedź #8 dnia: 10.03.2018 21:58:55 »
Tak od końca może:

nie wiem skąd wziąłeś dokładnie 7. ale mniej więcej płynie to z tą ideą, że lepiej mieć brzydki kod ale działający niż ładny ale nie działający dlatego blender stoi na wysokim poziomie, bo wszystkie jego funkcje mają działać, a nie "być w kodzie".

odnośnie 6. (po za filmikiem) tak chyba działa całe prawo w stanach - jak się dorwą do licencji to to jest świętość, z open source jest problem, bo w sumie nie ogranicza ona za bardzo praw użytkownika (wiecie, że MS Worda, który macie na licencji studenckiej nie możecie użyć do pisania sprawozdań w firmie?)

5. ... i o tym, że z tego żyją - wybrali pomysł na biznes i muszą go bronić i Ton to rozumie choć takie podejście go bawi. ;)

3. Podobno jakiś Sebastian próbował taki helpdesk rozkręcić ale coś nie pykło.

2. Czy nie mieli łączyć silnika z Eevee (bo realtime)?

1. Mało tego można będzie pobrać templatkę np ze strony CGCookie (czy Guru jak na filmie) i mieć dokładnie tak samo ustawionego blendera jak oni proponują - chcesz dać blendera dzieciom, możesz ustawić im inną templatkę. To ma być nie tylko układ okien i klawiatury ale jakby osobna wersja blendera.

Myślałem by przetłumaczyć film na polski ale ni mom czasu. Da się w kawałkach?

 


* Zaloguj




* Losowy obrazek