Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Zuorion

Strony: 1
1
Prace ukończone (inne) / Jak działa kombajn
« dnia: 22.07.2022 13:12:17 »
Kolejna animacja gotowa. Chociaż 2D, to zrobiona w Blenderze.



Jak działa kombajn - bezpośredni link https://www.youtube.com/watch?v=R29BdV53YkA
Użytkownicy, którzy podziękowali za ten post: Zuorion

2
Prace ukończone (3D) / BRRRT
« dnia: 27.05.2022 15:13:37 »
Właśnie skończyłem swoją animację. Śpieszcie się oglądać, bo Blenderownia zaraz zniknie :(



Bezpośredni link https://www.youtube.com/watch?v=1ZHofoWoI9I

Podziękowania dla @winhelp za cenne uwagi. Niech BRRRT będzie z Tobą.

PS. Czy to ostatni wątek na tym forum?
Użytkownicy, którzy podziękowali za ten post: Zuorion

3
Oświetlenie i rendering / Odp: Render-false colors
« dnia: 10.01.2022 20:39:08 »
Hej, nie znalazłem skali jako takiej. Dodaję link do artykułu, w którym na środku jest tabelka z rozpisanym kolorem i jasnością przypisaną do niego https://sobotka.github.io/filmic-blender/ . Nie jestem pewien, czy jest aktualna, bo w którejś wersji 2.8x zmieniali ustawienia tych kolorów.

ValueColourScene Referred Value
Low ClipBlackScene Referred Linear value below 0.0001762728758.
-7.5 EVPurpleScene Referred Linear value 0.00099436891.
-5.0 EVBlueScene Referred Linear value 0.005625.
-2.5 EVCyanScene Linear value 0.005625.
-0.01 EVGreen-CyanScene Referred Linear value ~0.178.
0 EVGreyScene Referred Linear value 0.18009142.
+0.01 EVGreen-YellowScene Referred Linear value ~0.181.
+2.17 EVYellowScene Referred Linear value 0.80779930598.
+4.33 EVRedScene Referred Linear value 3.62857262286.
High ClipWhiteScene Referred Linear value above 16.29174024.

PS. Gdyby ktoś chciał stworzyć swój własny gradient do false colors, tutaj jest narzędzie https://github.com/robertguetzkow/false-color-lut
Użytkownicy, którzy podziękowali za ten post: Zuorion

4
Tutoriale / Odp: Co się stało z Polskim Kursem Blendera?
« dnia: 05.12.2021 00:31:44 »
Cześć Wszystkim!

Mnie też nurtowało tytułowe pytanie z tego wątku i... zapytałem właśnie u źródła.
Mam nadzieję, że p. Piotr mnie będzie na mnie zły, jeśli ujawnię, co mi jakiś czas temu odpisał:

"Strona padła i nie wstała, trzymałem ją w serwerowni Uniwersytetu i niestety nie odtworzono jej z backupów, bo "były ważniejsze potrzeby". A na prowadzenie PKB skończył mi się czas, niestety. Teraz mam o wiele więcej zajęć i nie mam już żadnych wolnych zasobów.
Nie wiem kiedy podniosę stronę, ale też uważam, że "fajnie by było". Tylko jestem zaorany... :)
Blender Day raczej nie będzie, podobnie jak nie będzie konferencji Blendera 2021 :("


Oby chociaż BLENDEROWNIA się utrzymała, zaglądam tu nie od dziś (ale w końcu się zarejestrowałem ;)).


Użytkownicy, którzy podziękowali za ten post: Zuorion

5
Newsy na głównej / Odp: Sprite Fright
« dnia: 30.11.2021 19:16:28 »


https://www.youtube.com/watch?v=X4MXWcx4jUA
Użytkownicy, którzy podziękowali za ten post: Zuorion

6
Tutoriale / Odp: FAQ - czyli jak zacząć z Blenderem
« dnia: 28.08.2017 00:41:50 »
Porady


Linki

Użytkownicy, którzy podziękowali za ten post: Zuorion

7
Tutoriale / Odp: FAQ - czyli jak zacząć z Blenderem
« dnia: 28.08.2017 00:31:14 »
FAQ
FAQ to spis najczęściej zadawanych pytań i zbiór często występujących problemów. Jeżeli nie znajdziesz tutaj odpowiedzi na swój problem to skorzystaj z wyszukiwarki na górze strony. Jeżeli i to nie pomoże to napisz o swoim problemie na naszym forum w odpowiednim dziale.

1. Ogólnie o Blenderze:

  • Jak zacząć?
    Na początek warto pobawić się i oswoić z programem. Później można zabrać się za tutoriale. Warto odwiedzić strony z dobrymi jakościowo tutorialami (zobacz podpunkt Porady / Linki / Tutoriale). Zakładanie tematów WIP to również dobry pomysł aby rozwinąć swoje umiejętności.

    Częstym błędem jest korzystanie z zdezaktualizowanych wersji Blendera lub starych tutoriali. Staraj się zawsze korzystać z najnowszych materiałów. Blender potrafi się bardzo szybko zmieniać.

    Warto też odwiedzić wiki Blendera: https://wiki.blender.org/

  • Jak zmienić język programu na polski?
    Nie rób tego. ;) Cechą charakterystyczną Blendera jest jego szybki rozwój. Z tego też powodu nie zalecam korzystania ze starych wersji oraz spolszczeń do programu. Wszystkie nowe tutoriale (nawet polskie) operują angielskim nazewnictwem.

  • Gdzie znajdę dokumentację Blendera?
    https://docs.blender.org/manual/en/dev/
    Obecnie nie ma polskiej dokumentacji dla najnowszej wersji.

  • Blender na Windowsie czy Linuksie?
    Jakiś czas temu powiedziałbym, że zdecydowanie Linuks, ale obecnie różnice w wydajności obu wersji są niewielkie. Na pewno zarządzanie SWAPem w Linuksie jest lepsze, więc jeżeli bawisz się w ciężkie sceny i masz mało RAMu warto przetestować Linuksa.

  • Jakie osiągi powinien mieć mój procesor / moja karta? Jaką wydajność mają inne procesory / karty?
    http://blenchmark.com/

    Benchmarki naszych użytkowników.

  • Jak dostać się do opcji programu?
    File => User Preferences [ctrl+alt+u]

  • Gdzie Blender trzyma cache? / Blender zjada mi dysk.
    Cache potrafi urosnąć do olbrzymich rozmiarów i zająć sporą część dysku, szczególnie przy symulacjach lub ciężkich scenach. To co możesz zrobić to:
    1. Zmień ścieżkę zapisu cache: File => User Preferences => File =>Temp / Render Cache
    2. Sprawdź folder: C:\Users\[nazwa_użytkownika]\AppData\Roaming\Blender Foundation\Blender\[wersja_blendera]\cache

  • Plik .blend został uszkodzony.
    Nie często, ale zdarza się. Co można zrobić:
    1. Sprawdź folder TMP, mogą się tam znajdować auto-save'y.
    2. File => Recover Last Lession / Recover Auto Save
    3. W niektórych przypadkach można wyciągnąć z uszkodzonego pliku jego zawartość do nowego pliku za pomocą Append lub Link (File => Append / Link).

  • Skrypty / Addony
    Skrypty instaluje się w oknie File => User Preferecens => Add-ons

    Zbiory addonów:
    https://wiki.blender.org/index.php/Extensions:2.6/Py/Scripts
    https://github.com/JohnnieWooker/Welder - do tworzenia spawów
    http://blenderaddonlist.blogspot.com

  • Jak zapisać ustawienia programu tak, aby Blender wczytywał je przy każdym uruchomieniu?
    Z okna informacyjnego wybieramy File, a następnie Save Startup File (lub klikamy Ctrl U).

  • Jak wczytać domyślne ustawienia programu?
    Z okna informacyjnego wybieramy File, a następnie Load Factory Settings.

  • Czy Blender posiada autosave?
    Tak, Blender posiada autosave (okresowe automatyczne zapisywanie pracy). Aby go uruchomić należy wejść w opcje programu (File => User Preferences), a następnie przejść do menu File i szukać Auto Save.

  • Do czego służy Pack Data?
    Dzięki Pack Data można w pliku .blend umieścić takie rzeczy jak tekstury czy zdjęcia referencyjne, czyli dane które są normalnie zapisane poza plikiem .blend. Pack Data tworzy kopię zewnętrznych danych wewnątrz pliku .blend, dzięki czemu nie musimy się obawiać że utracimy je w wyniku przenoszenia naszej pracy.

    Aby użyć Pack Data należy z górnego okna informacyjnego kliknąć na File => External Data => Automatically pack into .blend.

  • Jak rozpakować zapakowane dane wewnątrz pliku .blend?
    Aby rozpakować dane należy z górnego okna informacyjnego kliknąć na File => External Data, a następnie na Unpack All Into Files... Następnie należy wybrać jedną z opcji, określającą co Blender ma zrobić z rozpakowywanymi danymi. Jeśli będziesz chciał po rozpakowaniu modyfikować dane, które będziesz chciał potem znów zapakować, wówczas wybierz Use files in original location (create when necessary) lub Write files to original location (overwrite existing files).

  • Jak zmniejszyć wagę pliku .blend?
    Plik .blend można skompresować, dzięki czemu zostanie zmniejszona jego waga. Aby uaktywnić kompresję pliku należy przy zapisywaniu (File => Save As) wybrać z lewego menu Compress.

  • Jak automatycznie przełączyć się na widok z góry, z boku a także od przodu?
    Aby dokonać tego należy na nagłówku okna widoku 3D kliknąć na menu View, a następnie wybrać odpowiedni widok: Side to widok z boku, domyślnie z prawej strony (Right, skrót klawiaturowy to 3 na NumPadzie), Front to widok od przodu (1 na NumPadzie), Top to widok z góry (7 na NumPadzie), a User to widok ustawiony przez użytkownika. Można też się przełączyć na widoki od tyłu, z drugiego boku, a także od spodu. Aby to zrobić należy kliknąć na Ctrl a potem na skrót klawiaturowy przeciwnego widoku, tak więc aby przełączyć się na widok od spodu (Bottom) należy wcisnąć Ctrl NumPad 7, na widok z drugiego boku (Left) Ctrl NumPad 3, a na widok od tyłu (Back) Ctrl NumPad 1.

    NumPad5 wyłącza perspektywę.


2. Częste problemy:

  • Czarne linie/artefakty na modelu/załamania
    To podwójne wierzchołki lub odwrócone normale. W edit mode zaznacz cały model [A] i wciśnij [W] => remove doubles i [ctrl+N].

    Może to być też za niski camera clipping.


    Należy także uważać na odpowiednią topologię siatki modelu. Unikaj zbyt wielu krawędzi wychodzących z jednego wierzchołka (szczególnie na zakrzywionych powierzchniach), wydłużonych trójkątów. Dobrą praktyką jest modelowanie bez ngonów (ścian o liczbie wierzchołków większej niż 4), ale jeżeli ich potrzebujesz, najlepiej sprawdzają się przy ułożeniu wszystkich wierzchołków na jednej płaszczyźnie. Wiele zastosowań modeli (np. gameart) wymaga od grafika modelu o siatce złożonej głównie z kwadratów (ułożonych w rozsądny sposób w pętle, czyli loopy), z minimalną ilością trójkątów. Topologia siatki to bardzo szerokie pole do eksperymentowania i łatwo znaleźć na ten temat materiały, szczególnie jeśli interesuje Cię modelowanie postaci.

  • Obiekty się nie renderują.
    Sprawdź czy mają zaznaczoną widoczność.


    Sprawdź też czy renderujesz odpowiedni layer.


  • Jak ustawić prawdziwą skalę w Blenderze / wymiary metryczne?


  • Jak ustawić perspektywę izometryczną?


  • Nie znasz skrótu dla określonej funkcji, ale kojarzysz mniej więcej jej nazwę?
    Użyj spacji i wpisz szukaną frazę. Otrzymasz również skrót klawiszowy.

    Również rozpiska skrótów:
    http://www.giudansky.com/design/51-blender-map


  • Blender nie działa, nie uruchamia się
    Spróbuj uruchomić wersję .zip. Jeżeli zadziała to oznacza, że brakuje jakichś bibliotek. Spróbuj zainstalować
    Visual C++ 2013 Redistributable Package lub najnowsze łatki do Windowsa oraz sterowniki do karty graficznej.

    Jeżeli to nie pomaga odpal Blendera z CMD aby złapać ewentualny log błędu, który wyrzuca konsola. Aby to zrobić uruchom CMD i wpisz:
    C:\blender_folder\blender.exe --debug-all
    lub
    C:\blender_folder\blender.exe --debug

    opcja --factory-startup pozwala na uruchomienie programu z domyślnymi ustawieniami.

    Wynik wyszukaj w google lub załóż nowy temat.


    Czasami również, nazwa użytkownika systemu lub ścieżka do pliku exe, zawierająca polskie litery może powodować problemy.

    Sprawdź czy spełniasz wymagania sprzętowe dla Blendera.
    https://www.blender.org/download/requirements/

    Wyłącz funkcję aero lub uruchom program w trybie zgodności.

    błąd APPCRASH MSVCR120.dll
    https://developer.blender.org/T42308

  • Optymalizacja pod słabe komputery
    Włączenie VBOs może znacznie pomóc. Tą opcję znajdziesz w File => User Preferences => System.

  • Przepalenia / hot pixele
    Można je zlikwidować poprzez opcję "Clamp". Im niższa wartość tym mocniej obniżana jest maksymalna jasność obrazu.


  • Dwie różne karty graficzne w Blenderze?
    Takie połączenie zadziała tylko w przypadku użycia jednej karty do renderingu a drugiej do wyświetlania interfejsu. Takie połączenie zadziała nawet z kartą AMD + Nvidia.

    "Udało mi się pożyczyć Radeona HD6770 i przetestować go jako kartę do wyświetlania UI przy jednocześnie zainstalowanej GTX590 do obliczeń gpgpu. Pora rozwiać wątpliwości bo temat co jakiś czas wypływa a jednoznacznej odpowiedzi czy taki zestaw działa nie znalazłem.

    Zainstalowałem Radka na sterownikach dostarczonych razem z kartą na płycie dvd. Wcześniej, jako główna karta słuzyła gtx590, więc darowałem sobie reinstalację sterowników od nvidi. Odpiąłem od niej kabel do monitora i wpiąłem do Radka. System, win7 64bit, wstał o dziwo bez problemów. System widzi obie karty - HD6770 i gtx590. Jedyny minus to brak możliwości dostania się do panelu ustawień nvidi - wyświetla się komunikat, że do karty nie jest podpięte żadne urządzenie wyświetlające. Jest to jedyna niedogodność jaką znalazłem i z pełną odpowiedzialnością stwierdzam, że Cycles działa w trybie cuda, przy wykorzystaniu gtx590 do obliczeń a Radeona HD6770 do wyświetlania interfejsu. Nie zauważyłem spowolnienia renderowania (gpu cuda), różnice w czaasach renderowania w "granicach błędu pomiarowego" (~1 sec i mniej). Całość chodzi płynnie i gładko. Zostawiłem go renderującego scenę testową i uruchomiłem kolejną sesję Blendera - tym razem builda z dynatopo, żeby sprawdzić wydajność tego zestawu przy obciążeniu obu kart. Mogę powiedzieć, że nie czuć tego, że gdzieś w tle leci render. Da się normalnie pracować, sculptować, teksturować itp." - szczyglo

    Jeżeli chcesz renderować na dwóch kartach, zainteresuj się SLI lub CrossFire.

  • Okienka Blendera nie wyświetlają się, są "puste" / mrugają
    Zmień sposób ich wyświetlania. File => User Preferences => [zakładka]System => Window Draw Method ustaw na Overlap



  • Symulacje (cloth/particle) nie działają poprawnie, dziwnie się zachowują
    Zaaplikuj skalę, rotację i położenie obiektów. W object mode [ctrl+A].

  • Jak wyrówna wierzchołki do jednej linii?
    Zaznacz te wierzchołki i wciśnij [ S ] => [X/Y/Z] => [NumPad 0].

Użytkownicy, którzy podziękowali za ten post: Zuorion

Strony: 1

* Zaloguj




* Losowy obrazek

Raven

Wyświetleń: 1009
Autor: Mortus
w: Mortus - rendery