Hej, jak najbardziej. Korzystam z blendera na linuxie od kilkunastu lat. Pytanie czy faktycznie musisz budować blendera. Jest daily builds, są branche eksperymentalne gotowe do ściągnięcia. Budowanie z CUDA kosztuje trochę więcej zachodu. Używam SUSE Tumbleweed, z systemem graficznym KDE, bardzo dobre distro z nieustającą aktualizacją. Do budowania blendera używam wstępnie Cmake GUI, wygodnie ustawia się biblioteki, a później jadę z terminala. Są w manualu blendera dobre instrukcje do budowania. Aktualnie rzadko mi się zdarza budować blendera, głównie pobieram daily builds.
Na marginesie, jeśli chodzi o kernel 5.9 to Nvidia się nie podpisała ze sterownikami 450 długoterminowymi, które dostępne są jako paczki. Nie ma obsługi CUDA, renderowanie na GPU w Cycles nie działa, wiec albo trzeba pozostać na starym kernelu albo trzeba instalować wersję krótkoterminową sterowników r455 z pliku instalacyjnego Nvidia albo poczekać na nowe wydanie sterowników
Trzeba się liczyć, że Linux wymaga czasem trochę wysiłku, ale wydajność pod wieloma względami jest o wiele większa, nie tylko przy renderowaniu, dotyczy to zarówno Blendera, ale też innych programów jak Houdini czy Maya. Linux jest szeroko stosowany w firmach przez duże F, takich jak Disney czy Weta digital.