Jest to po części bardzo luźne tłumaczenie działu History ze strony www.blender3d.org, a po części to, co sam na ten temat pamiętam i kojarzę.
1988
Ton Roosendaal zakłada w Holandii firmę NeoGeo,
zajmującą się produkcją gier na konsole oraz grafiką i animacją 3D. W
krótkim czasie firma staje się największym tego typu przedsięwzięciem w
Holandii. NeoGeo zdobywa
prestiżowe nagrody, m. in. European Corporate Video Awards w 1993 i w
1995 roku, za videoprodukcje wykonywane na zlecenie firmy Philips. Ton w NeoGeo
odpowiedzialny był za kierunek rozwoju artystycznego firmy, a także za
rozwój wewnętrznego, firmowego oprogramowania. Po wnikliwej analizie
ustalono, że ówcześnie używany wewnątrz firmy zestaw programów musi
zostać przepisany od nowa. Przepisywanie rozpoczęło się w 1995 roku i
zakończyło się powstaniem narzędzia dziś znanego pod nazwą Blender.
(Mniej
więcej w tym czasie działa już strona www.blender.nl, a na niej
najbardziej niesamowite forum jakie dane mi było spotkać. Na tym forum
deweloperzy Blendera z Tonem na czele odpowiadali na pytania
użytkowników i wysłuchiwali ich uwag i propozycji. Zaawansowani
użytkownicy Blendera udzielali porad i wszelkiej innej pomocy
początkującym. Najbardziej charakterystyczną postacią z tamtego okresu
był gość o nicku tHe-IcemAn, czyli Geno Ruffalo, człowiek o ogromnej
wiedzy, sporym talencie i zupełnie niewyparzonej gębie ;). Na
niektórych holenderskich serwerach IRC działał też kanał #blender3d.
Bywali na nim także programiści z NeoGeo, bywał sam Ton, najwięcej było
jednak zwykłych użytkowników. Niektórzy, jak np. cshell czy Hiroshi
Saito, już wtedy tworzyli w Blenderze rzeczy, jakie z pewnością
zawstydziłyby wielu obecnych blenderowców. Pierwszym i największym
serwisem dla blenderowców nie związanym z firmą NeoGeo była
nieistniejąca od lat www.blendermania.com. To ta właśnie strona oraz
forum na www.blender.nl natchnęły pewnego anonimowego administratora
sieci do utworzenia polskiej strony o Blenderze, na której ci, którzy
nic nie wiedzą mogliby się dowiedzieć o tym programie, a ci którzy
wiedzą mało mogliby się uczyć od wiedzących więcej. Należy wspomnieć,
że w tamtym czasie Blender był nie tylko darmowy. Istniała również
wersja płatna. Każdy, kto kupił licencję - tzw. C-key, mógł korzystać
ze wszystkich najnowszych możliwości Blendera. Pozostali dostawali do
nich dostęp po upływie jakiegoś czasu, w kolejnych wersjach programu.)
1998
Ton zakłada nową firmę jako odprysk NeoGeo - NAN (Not A Number).
Firma ma zajmować się już tylko Blenderem. U podstaw jej istnienia
znalazło się marzenie, żeby stworzyć i dystrybuować narzędzie do
tworzenia grafiki i animacji 3D o profesjonalnych możliwościach, ale za
darmo. NaN
miało nadzieję dostarczyć profesjonalny program wszystkim użytkownikom
komputerów. Sposobem na zarabianie pieniędzy miało być dostarczanie
usług i rozwiązań bazujących na Blenderze lub w jakiś sposób z nim
powiązanych. Pierwszy pokaz Blendera na targach Siggraph w 1999 roku
był niewątpliwym sukcesem, zarówno goście jak i media wykazały ogromne
zainteresowanie programem. Blender był przebojem targów i jego ogromny
potencjał został potwierdzony.
(Rozwijała
się też Blenderownia. Swoje prace wystawiało juz kilku, czy nawet
kilkunastu użytkowników, Jeffar przetłumaczył manual, pojawiały się
tutoriale, sporo działo się na forum. Ze względu na fatalne łącze TPnet
z Holandią, postanowiłem mirrorować cały zasób FTP Blendera. Z mirrora
korzystały dziesiątki tysięcy ludzi, dopiero to uświadomiło mi, jak
popularny staje się Blender.)
2000
Na fali sukcesu, na początku 2000r NaN pozyskał fundusze w wysokości 4.5mln euro. Poskutkowało to wzrostem zatrudnienia w firmie do 50 osób. Po rozszerzeniu NaN
zatrudniał pracowników z Holandii, Japonii oraz USA. W lecie 2000r
pojawił się Blender v2.0. Ta wersja zawierała już game engine. Pod
koniec 2000r. liczba zarejestrowanych użytkowników Blendera
przekroczyła 250.000.
(Kilka prac z Blenderowni opublikował japoński magazyn multimedialny "Windows 100%". Wprawdzie wydawca podesłał mi jeden egzemplarz,, ale z racji nieznajomości japońskiego nie byłem w stanie nic zrozumieć z opisu. Mimo wszystko miło jest zobaczyć własne (i nie tylko) prace wydrukowane na dalekim wschodzie. ;) )
2001
Niestety, okazało się, że marzenia i ambicje nie wystarczą w konfrontacji z realiami rynku i możliwościami firmy. NaN
ogłosił upadłość i kwietniu 2001r. wystartował na nowo, z nowymi
inwestorami i ze znacznie zredukowaną załogą. Sześć miesięcy później
światło dziennie ujrzał pierwszy komercyjny produkt firmy NaN: Blender Publisher.
Celem tego programu był wciąż rosnący rynek interaktywnych mediów 3D
wykorzystywanych w stronach www. Ze względu na niezadowalające wyniki
sprzedaży oraz ogólny, nieciekawy klimat ekonomiczny, inwestorzy
zadecydowali o wstrzymaniu działalności NaN. Wiązało się to ze wstrzymaniem rozwoju Blendera.
(To
były ciężkie czasy. Mniej więcej w tym okresie powstała Blenderownia2,
ale niedługo cieszyłem się zmianami. Całą radość szlag trafił kiedy
okazało się, że Blender nie będzie mógł być rozwijany. Ależ frajdę
mieli wówczas pieniacze na pl.comp.grafika.grafika3d. "Tak właśnie
kończą darmowe programy! Gówniany blender w końcu zdechł! - takie i
podobne komentarze można było wówczas tam poczytać. Ale na szczęście
nie cieszyli się długo. ;) )
2002
Mimo, że Blender wykazywał sporo braków w samej wewnętrznej
architekturze, mimo niedokończonych funkcji i niestandardowego GUI,
entuzjastyczne wsparcie ze strony społeczności użytkowników i
dotychczasowych nabywców spowodowało, że nieusprawiedliwionym byłoby
całkowite porzucenie Blendera. Ponieważ kolejne uruchomienie firmy wraz
z wystarczająco dużym zapleczem deweloperów było nierealne, Ton zdecydował się na powołanie Blender Foundation, organizacji non-profit, której celem było wykupienie i uwolnienie kodu źródłowego Blendera. W czerwcu 2002r. Ton
uzyskał zgodę inwestorów na wykup źródeł za sumę 100.000 euro. Szokiem
dla wszystkich było, że publiczna zbiórka pieniędzy na ten cel trwała
jedynie siedem tygodni. W tym czasie udało się zebrać więcj niż
wymaganą sumę. W niedzielę, 13 października 2002 źródła Blendera
zostały opublikowane na zasadach GNU General Public License. Rozwój
Blendera trwa do dziś, dzięki ekipie zapaleńców pod wodzą Tona
Roosendaala, twórcy Blendera.
(Nie
chciałem wierzyć własnym oczom patrząc na słupek MoneyMetera,
mierzącego zadeklarowane i wpłacone pieniądze na rzecz wykupu Blendera.
W ramach entuzjazmu spowodowanego sukcesem akcji powstała
Blenderownia3.)
2007
Kolejna, szósta już wersja Blenderowni. Powstała przy ogromnej pomocy Krzyśka, Mariusza Grabona i Grega, na bazie Joomla!, SMF i Coppermine Gallery. Ogromną pracę przy przenoszeniu tutoriali wykonał też scyguo.
2017
Strona w wersji 6.0 od dłuższego już czasu starzała się i generowała coraz większą ilość technicznych problemów. Jednocześnie serwer na którym funkcjonowała, miał zostać wyłączony do grudnia 2016. Z planami często tak bywa, że świat staje na głowie aby uniemożliwić, a przynajmniej utrudnić ich realizację. Serwer działa do lipca 2017 a nowy serwis powstawał "w bulu" na nowym serwerze. W końcu - dzięki tytanicznej pracy Gotena - udało się uruchomić kolejną, siódmą już wersję Blenderowni. W przyszłym roku będziemy obchodzić 20 urodziny.
Wszystko dobre...
...co się dobrze kończy.
1998-2024
Dziękuję wszystkim, którzy pomagali tworzyć i rozwijać Blenderownię w tym czasie. Dziękuję użytkownikom za chęć korzystania z serwisu. Nawiększą satysfakcję mam z tego, że kilka karier zawodowych zaczęło się na tym forum. Oraz z tego, że Blender jest oprogramowaniem mainstreamowym.