Autor Wątek: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)  (Przeczytany 22223 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline goten22

Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
« dnia: 05.09.2017 01:34:27 »
Można jakoś ogarnąć skanowanie do 3D darmowymi programami? Najlepiej żeby utworzyło to jakiś obiekt z powierzchnią, nie tylko sama chmura punktów. Ktoś testował coś co współpracuje z Blenderem i jest darmowe?
« Ostatnia zmiana: 06.09.2017 23:42:40 wysłana przez goten22 »
 

Offline Wookie

Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D
« Odpowiedź #1 dnia: 05.09.2017 09:37:24 »
Fotogrametria darmowym softem: http://www.creativeshrimp.com/free-photo-scanning-tutorial.html [nofollow]
ArtStation [nofollow]
 

Offline freeqstyler

Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D
« Odpowiedź #2 dnia: 05.09.2017 17:48:14 »
Z ciekawości - co będziesz skanować?
 

Offline Hubert

Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D
« Odpowiedź #3 dnia: 05.09.2017 21:44:04 »
http://zhuoliang.me/meshrecon.html [nofollow]

To dużo lepsze od gołego VSFM.

Parę moich przykładów:

https://sketchfab.com/models/5b4835d9d28c4924a7801db32cab8554 [nofollow]

https://sketchfab.com/models/e051399f41d24b6a8051da04e51124fe [nofollow]

https://sketchfab.com/models/2fab16ab7a5f4ba6a61eb9d4df375736 [nofollow]


Tu model z przerobioną częściowo siatką  (wysokość rzeczywista 5cm):

https://sketchfab.com/models/c36f95fc3ae74113b199dab34893d1e3 [nofollow]
 
Użytkownicy, którzy podziękowali za ten post: goten22

Offline goten22

Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D
« Odpowiedź #4 dnia: 06.09.2017 23:41:49 »
Planuję moje skromne oblicze zeskanować. :P Zobaczymy jak wyjdzie. Dzięki za linki. ;)
 

Offline goten22

Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
« Odpowiedź #5 dnia: 07.09.2017 06:56:27 »
Jest do tego Recona jakiś tutek? Bo wywala mi jakiś przemiał. :(
 

Offline Hubert

Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
« Odpowiedź #6 dnia: 07.09.2017 07:27:26 »
Wrzucasz obrazkoi do folderu z obrazkami i poszło. Tylko najpierw trzeba te zdjęcia zrobić w odpowiednich warunkach. Rozproszone światło, mała przesłona (w sęsie wielkości otworu) itp. no chyba, że nie masz karty od nV to trzeba w tedy kombinować z udawaniem cuda.
 

Offline goten22

Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
« Odpowiedź #7 dnia: 07.09.2017 07:28:19 »
Wszystko niby działa, bo jakiś mesh jest, ale niczego on nie przypomina. :( Gargulec wychodzi spoko, ale nic mojego nie działa.
 

Offline Hubert

Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
« Odpowiedź #8 dnia: 07.09.2017 16:51:54 »
Heh... może jak ktoś ma za gładką buźkę to nie wyłapuje punktów charakterystycznych :P Do fotogrametri trzeba mieć powierzchnię z charakterystyczną fakturą, wzorkiem itp. albo tę powierzchnię odpowiednio przygotować, np błyszczącą można zaprószyć talkiem, jakoś zmatowić. Poza tym własną twarz  nie jest łatwo zeskanować. Najlepiej poprosić kogoś, żeby robił foty, a samemu siedzieć bez ruchu. Ewentualnie tak fotografować, żeby wyłapywało jeszcze jakieś markery poza twarzą, na ubraniu, itp.
 

Offline goten22

Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
« Odpowiedź #9 dnia: 07.09.2017 17:39:19 »
To są złe zdjęcia? (nie wgrały mi się wszystkie i się pomieszały, ale wiadomo jak to dalej wygląda)
https://imgur.com/a/Qa1Bi
 

Offline freeqstyler

Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
« Odpowiedź #10 dnia: 07.09.2017 18:28:13 »
Przede wszystkim nie obracaj samej figurki, tylko rób zdjęcia dookoła "studia" - soft między innymi z tła wyłapuje punkty według których odczytuje pozycje aparatu.
 

Offline Hubert

Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
« Odpowiedź #11 dnia: 07.09.2017 18:54:59 »
Albo wręcz odwrotnie ;) tylko w tedy trzeba postawić figurkę na jakiejś podstawce z markerami (i obracać figurkę razem z podstawką  :P) , a za nią ustawić biały ekran (może być półokrągły, to Ci doświetli i rozproszy światło na figurce).
 

Offline PawelB

Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
« Odpowiedź #12 dnia: 07.09.2017 19:46:41 »
Bawiłem się fotogrametrią przy użyciu meshlaba i visualsfm. Zdjęcia tego kamienia niżej robiłem telefonem przez co tekstura była do kompletnej poprawki. Naniosłem ją ponownie przy użyciu trybu stencil w Blenderowym texture paint, ze zdjęć wykonanych jakimś tanim aparatem.
Zdjęcia robiłem na białym tle złożonym z dwóch kartek papieru, tak żeby aparat nie łapał nic poza kamieniem i żeby ograniczyć odbicia światła. Obiekt obracałem ręcznie.
Nie wiem jak inne programy ale visualsfm analizuje zdjęcia i wyłapuje na nich wspólne punkty dla samego obiektu, tło traktuje po prostu jako skanowany obiekt i chyba nie jako odniesienie w przestrzeni. Tzn. można mieć obiekt na kompletnie białym tle, a program w jakiś tajemniczy dla mnie sposób i tak wyłapie położenie kamery.
Przy ręcznym przestawianiu obiektu, generuje się masa śmieci, które trzeba potem usuwać. W visualsfm oczyściłem przeskanowany kamień z większych artefaktów, a w meshlabie z pozostałości. Powstało wtedy kilka dziur, które łatałem już w blenderze.
Kamień obracałem ręcznie, bo chciałem mieć go w pełni zeskanowany, a nie wiem czy da się to zrobić inaczej domowym sposobem.
Generalnie zeskanowałem tak trzy kamienie, dwa wyszły fajnie, z trzeciego powstała jakaś sieczka.

@goten22 Dość skomplikowana ta figurka. Może na początek spróbuj obfotografować samą podstawkę z butami? Zdjęcia trzeba by zrobić pod różnymi kątami, tzn. nie tylko dookoła, ale też i z góry i z dołu.

Rendery zeskanowanego kamulca zrobione w  Cycles(to jest jeden kamień z różnych ujęć):
https://cdna.artstation.com/p/assets/images/images/005/001/158/large/pawel-brzustowski-kam-6.jpg?1487780316 [nofollow]
https://cdnb.artstation.com/p/assets/images/images/005/001/153/large/pawel-brzustowski-kam-2.jpg?1487780298 [nofollow]
https://cdnb.artstation.com/p/assets/images/images/005/001/157/large/pawel-brzustowski-kam-5.jpg?1487780313 [nofollow]
 

Offline Hubert

Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
« Odpowiedź #13 dnia: 07.09.2017 20:15:15 »
@PawelB Ale wiesz, że ten Meshrecon zawiera w sobie VSFM? jedyna różnica (upraszczając) jest taka, że dostajesz od razu siatkę dużo lepszą niż z meshlaba?
 

Offline PawelB

Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
« Odpowiedź #14 dnia: 07.09.2017 23:00:59 »
@Hubert O! A to nie wiedziałem. Będę musiał się tym pobawić, lepsza siatka brzmi obiecująco, bo ta z meshlaba faktycznie jest dość słaba, tak samo meshlabowe uv wychodzą kiepsko, strasznie chaotycznie, no albo ja ich nie ogarnąłem
 

 

* Wszystko dobre...

...co się dobrze kończy.
1998-2024
Dziękuję wszystkim, którzy pomagali tworzyć i rozwijać Blenderownię w tym czasie. Dziękuję użytkownikom za chęć korzystania z serwisu. Nawiększą satysfakcję mam z tego, że kilka karier zawodowych zaczęło się na tym forum. Oraz z tego, że Blender jest oprogramowaniem mainstreamowym.

Wasz były administrator
Mad Max

* Zaloguj




* Losowy obrazek