Autor Wątek: Blender 2.82  (Przeczytany 37746 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Piotr

Blender 2.82
« dnia: 14.02.2020 17:08:56 »
Kochany przez nas program wyszedł w kolejnej wersji. Z okazji Walentynek Blender 2.82 dał nam zamiast kwiatków i czekoladek:

1. Nowy denoiser od Nvidii. Wymaga włączenia OptiX oraz kart z serii RTX.
2. Wsparcie dla AOV w Cyclesie i Compositorze (pozwala tworzyć coś w rodzaju masek do zaznaczania obiektów w compositorze).
3. Eevee w 3d viewporcie pozwala przełączać passy (combined, mist, ambient occlusion, normal, subsurface).
4. Dodano wsparcie dla textur UDIM.
5. Bevel pozwala na tworzenie własnego kształtu cięcia za pomocą krzywych.
6. Nowy Weld modifier. Służy głównie do sprzątania po innych modifikatorach (zwłaszcza Boolean), które lubią psuć siatkę. Jego działanie polega na łączeniu pobliskich vertexów w jeden (można ustalić promień).
7. Więcej narzędzi ma teraz swoje gizma.
8. Kiedy jest włączone gizmo dla jakiegoś narzędzia (przesuwanie, skalowanie, wytłaczanie), dalej można zaznaczać za pomocą przeciągania myszką.
9. Dla okna 3d można zmienić kolory dla face orientation w ustawieniach motywu.
10. W oknie 3d można wybrać opcję, aby wyrenderować film z samymi klatkami kluczowymi. Tak, żeby animacja między nimi była skokowa.
11. W Grapheditorze poprawiono zaznaczanie i przesuwanie uchwytów oraz klatek kluczowych.
12. Dodano możliwość eksportu sceny do pixarowskiego USD. Na razie ficzer nie jest kompletny.

Rzeźbienia i malowania tekstur nie używam i nie rozumiem co się zmieniło. Możecie napisać coś o tym w komentarzach?

Pełna lista zmian https://wiki.blender.org/wiki/Reference/Release_Notes/2.82
Moje tłumaczenie-streszczenie (też nie wszystko) https://crystalfox.pl/blender/blender-2-82-przeglad-nowosci
« Ostatnia zmiana: 15.02.2020 00:05:40 wysłana przez freeqstyler »
 

Offline Piotr

Odp: Blender 2.82
« Odpowiedź #1 dnia: 15.02.2020 10:40:27 »
Zapomniałem dopisać, że MantaFlow wreszcie została wprowadzona, jako nowy system fizyki płynów i gazów. Symulacje ze starszych wersji Blendera zostaną automatycznie przekonwertowane do nowej, ale raczej będzie trzeba je ręcznie poprawić.

Offline winhelp

Odp: Blender 2.82
« Odpowiedź #2 dnia: 15.02.2020 23:13:23 »
Co to jest ten UDIM bo już w Substance Painter się z tym spotkałem ale nie wiem o co biega?

Offline Piotr

Odp: Blender 2.82
« Odpowiedź #3 dnia: 16.02.2020 09:50:25 »
@winhelp  Z tego co rozumiem, to do jednej UV-mapki można przypisać więcej niż jedną teksturę. Tekstury mogą mieć różne rozdzielczości i np. twarz postaci może być w 4096px, koszula w 2048, a guziki i podeszwa butów w 256px. UV-mapka jest wtedy podzielona na kwadratowe strefy, gdzie każdy kwadrat jest miejscem na oddzielną teksturę.

Wydaje mi się, że to służy oszczędzaniu pamięci. Być może jeszcze kooperacji, bo może da się zrobić tak, aby artysta od ubrań pracował nad jedną teksturą, a artysta od twarzy nad drugą niezależnie od siebie.

https://www.youtube.com/watch?v=LR3Y9R2wmdI

Offline winhelp

Odp: Blender 2.82
« Odpowiedź #4 dnia: 16.02.2020 13:22:56 »
Dzięki za info. Widzę, że Painter ewoluował od mojej wersji mocno. Już nie mówię o tym, że dalej używam blendka w 2.79 :P
Czyli wygląda na to, że zamiast skalować UVkę skaluje się teksturę wydzielając jej nowy obszar mówiąc tak łopatologicznie. Ale robiąc głównie grę nie widzę zastosowania :(

 

* Wszystko dobre...

...co się dobrze kończy.
1998-2024
Dziękuję wszystkim, którzy pomagali tworzyć i rozwijać Blenderownię w tym czasie. Dziękuję użytkownikom za chęć korzystania z serwisu. Nawiększą satysfakcję mam z tego, że kilka karier zawodowych zaczęło się na tym forum. Oraz z tego, że Blender jest oprogramowaniem mainstreamowym.

Wasz były administrator
Mad Max

* Zaloguj




* Losowy obrazek

Tramwaj

Wyświetleń: 1955
Autor: Daniel
w: Testy