Blender Foundation wypuściło nową wersję Blendera - 2.81, a w niej sporo zmian:
Sculpt:
- nowe narzędzia umożliwiające m.in. ułatwioną zmianę pozy, deformacje modelu zachowujące jego objętość, nakładanie "filtrów" na cały model oraz zaawansowane maskowanie,
- remeshing z użyciem metod OpenVDB Voxel (szybka metoda, odpowiednik Zbrushowego DynaMesha) oraz QuadriFlow (wolniejsza metoda, tworząca jednak siatkę o lepszej topologii).
Cycles:
- wsparcie dla Nvidia OptiX, umożliwiające dużo szybszy rendering na kartach z serii RTX,
- nowy denoiser oparty na OpenImageDenoise, dający świetne efekty nawet przy niskiej ilości sampli,
- bezpośredni podgląd render passes w viewporcie.
Eevee:
- usprawnienia m.in. w renderingu cieni i bump mappingu,
- szybszy rendering wolumetryki,
- rendering shaderów opartych na Transparent BSDF bliższy Cyclesowi.
Grease Pencil:
- nowe pędzle i narzędzia,
- usprawnienia w działaniu,
- poprawiona jakość linii/pociągnięć pędzla.
Inne:
- nowa przeglądarka plików,
- usprawniony Outliner,
- rozszerzone działanie narzędzi Transform/Mirror,
- nowe opcje przyciągania (Snapping) Edge Center i Edge Perpendicular,
- usprawnienia narzędzia Poly Build,
- Library Override - opcja wprowadzania modyfikacji w zalinkowanych obiektach, niezależnych od połączonego pliku i dokonanych w nim zmian,
- usprawnienia viewportu,
- możliwość zmiany nazw wielu obiektów jednocześnie.
Pełna lista (bo jest tego więcej) i link do pobrania
tutaj.