Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.
Uwaga dla nowych (niezarejestrowanych) użytkowników!
Mamy problem z wysyłaniem maili aktywacyjnych. W skrócie - maile nie dochodzą. Nowe konta póki co będą aktywowane ręcznie, ale z powodu ww. problemów żadne potwierdzenie nie będzie wysyłane na maila. Jeżeli założyłeś/aś konto jakiś czas temu, najprawdopodobniej jest już aktywowane i możesz się zalogować. Jeżeli nadal czekasz, najłatwiej mnie złapać na discordzie - https://discord.gg/896JSk4 - spróbujemy rozwiązać problem.
Blender Foundation wypuściło stabilną wersję 2.83 Blendera. Jest to pierwsza w historii wersja LTS Blendera - czyli build o długim czasie wsparcia, przeznaczony np. dla długich projektów w których wymagana jest stabilność działania. Poniżej krótki filmik przedstawiający nowe funkcje:
A dla tych, którzy nie chcą albo nie mogą obejrzeć jest też lista zmian:
- Możliwość zaimportowania pliku OpenVDB jako nowy obiekt wolumetryczny - Wsparcie dla OpenXR - Blender w VR
Sculpt - Nowy Cloth Brush dla poprawnego fizycznie rzeźbienia tkanin - Modyfikowanie obiektów za pomocą filtrów i usprawnienie działania pędzli - Face Sets - możliwość podziału modelu na części i kontrolowania ich widoczności
Grease Pencil - Vertex Paint dla obiektów GP działający na podobnej zasadzie jak przy edycji meshy - Nowy system maskowania - Poprawione efekty - Wygładzanie szybkich pociągnięć pędzla - Wygładzanie narożników - Usprawnienia wydajności
Eevee - Render Passes (!!) - składanie passów wzorem z Cyclesa jest teraz możliwe w Eevee - Poprawione działanie Reflection Probes/Light Cache - Przezroczystość włosów - High Quality Normals - opcja pozwalająca na uniknięcie artefaktów normal mapy - Ustawienie rozmycia HDRI w trybie Material Preview
Cycles - Denoising viewportu z użyciem Optixa - Adaptive Sampling
Shader Nodes - dodatkowe parametry tekstury Wave - poprawione działanie bloków White Noise Texture, Math, Vector Math - nowy blok Vector Rotate
Wydajność - Szybsze działanie Undo w Object i Pose Mode - Opcja Delay Viewport Updates pozwalająca na szybszą pracę z gęstymi siatkami w Sculpt Mode - Usprawnienia w działaniu symulacji Cloth/Fluid
Modyfikatory - Corrective Smooth: Nowy parametr Scale - Ocean Modifier: łatwiejsza symulacja wody o małej/dużej głębokości - Remesh: nowy tryb Voxel, podobrny w działaniu do operatora Voxel Remesh - Solidify: usprawniona współpraca z modyfikatorem Bevel - Surface Deform: działanie na wybranej grupie wierzchołków, nowy parametr Strength - Warp - możliwość użycia kości jako obiektów docelowych From i To
Video Sequencer - Opcja zapisywania tymczasowych danych na dysku (Disk Cache) - Podgląd Opacity i Audio pasków (Strips) - Węższe uchwyty pasków - Narzędzia: Color Sample, Blade - Panel Adjust Last Operation
To nie wszystko, a link do pobrania i oryginalna lista zmian z ładnymi obrazkami tutaj.
Konkurs polega na pomalowaniu modelu ludzika w dowolny sposób, poprzednia edycja poza nagrodami za kilka pierwszych miejsc zakończyła się wydaniem albumu z ok 200 wyróżnionymi pracami, którego egzemplarze trafiły do autorów.
Głosujemy na najlepszą pracę ostatnich 5 miesięcy (sierpień-grudzień).
Głosowanie odbywa się poprzez ankietę. Każdy użytkownik Blenderowni ma 1 głos. Można uzasadnić swój wybór, ale nie jest to konieczne. Regulamin.
Bardzo podoba mi się różnorodność prac w konkursie i wszyscy autorzy wykonali dobrą robotę. Mój głos idzie na Corvette C7 - świetnie wyszedł pomysł z przedstawieniem renderów w formie mockupu katalogu.
Blender Foundation wypuściło nową wersję Blendera - 2.81, a w niej sporo zmian:
Sculpt: - nowe narzędzia umożliwiające m.in. ułatwioną zmianę pozy, deformacje modelu zachowujące jego objętość, nakładanie "filtrów" na cały model oraz zaawansowane maskowanie, - remeshing z użyciem metod OpenVDB Voxel (szybka metoda, odpowiednik Zbrushowego DynaMesha) oraz QuadriFlow (wolniejsza metoda, tworząca jednak siatkę o lepszej topologii).
Cycles: - wsparcie dla Nvidia OptiX, umożliwiające dużo szybszy rendering na kartach z serii RTX, - nowy denoiser oparty na OpenImageDenoise, dający świetne efekty nawet przy niskiej ilości sampli, - bezpośredni podgląd render passes w viewporcie.
Eevee: - usprawnienia m.in. w renderingu cieni i bump mappingu, - szybszy rendering wolumetryki, - rendering shaderów opartych na Transparent BSDF bliższy Cyclesowi.
Grease Pencil: - nowe pędzle i narzędzia, - usprawnienia w działaniu, - poprawiona jakość linii/pociągnięć pędzla.
Inne: - nowa przeglądarka plików, - usprawniony Outliner, - rozszerzone działanie narzędzi Transform/Mirror, - nowe opcje przyciągania (Snapping) Edge Center i Edge Perpendicular, - usprawnienia narzędzia Poly Build, - Library Override - opcja wprowadzania modyfikacji w zalinkowanych obiektach, niezależnych od połączonego pliku i dokonanych w nim zmian, - usprawnienia viewportu, - możliwość zmiany nazw wielu obiektów jednocześnie.
Pełna lista (bo jest tego więcej) i link do pobrania tutaj.
AMD dołączyło do Blender Development Fund jako patron - co oznacza, że wkład firmy w rozwój Blendera wyniesie 120 tys. dolarów, co pokryje roczny koszt zatrudnienia dwóch programistów. Środki mają zostać przeznaczone na implementację Vulkana.
Tym samym AMD zrównało swój wkład z Nvidią. która dołączyła do Blendera wcześniej w tym miesiącu.
Chyba wszyscy kojarzą silnik renderujący V-Ray. Nie wszyscy pewnie za to wiedzą, że narzędzie to od dłuższego czasu jest dostępne także dla Blendera - przynajmniej do czasu wydania wersji 2.8. Od dłuższego czasu blenderowi użytkownicy V-Raya naciskali Chaos Group o większą przejrzystość w tej materii i podanie chociaż przybliżonego terminu wydania nowej wersji, albo jakichkolwiek innych niż zdawkowe informacji na temat postępów prac. Dzisiaj wygląda na to, że producent jest faktycznie pod ścianą - na forum pojawiła sie informacja o braku mocy przerobowych i wakacie na stanowisku developera:
Do tego należy dodać, że były główny developer projektu, Andrei Izrantcev (znany też jako bdancer), został dłuższy czas temu oddelegowany do prac nad wersją V-Raya dla Houdiniego i wersją dla Blendera zajmuje się wyłącznie z doskoku.
Ja osobiście po kilku latach użytkowania V-Raya jestem zmęczony polityką Chaos Group i w większości nie opieram już swojej pracy na tym silniku. Niemniej obserwuję nadal całą sytuację i nie wykluczam, że kiedyś wrócę, o ile konkurencja V-Rayowi nie odjedzie.
Można już testować Release Candidate zapowiadanej od kilku miesięcy, darmowej wersji silnika Octane dla Blendera 2.8. Darmowa wersja posiada ograniczenie - możemy renderować tylko na jednym procesorze graficznym. Więcej informacji tutaj
Epic Games - twórcy Unreal Engine - ufundował grant na rozwój Blendera w wysokości bagatela 1,2 miliona dolarów w ramach Epic MegaGrants. Epic MegaGrants to program wpierania twórców narzędzi współpracujących z Unreal Engine i/lub mających wkład w rozwój technologii w grafice 3D. Więcej informacji tutaj.
Po wielu miesiącach (ba, latach) czekania i nadziei, że to "już niedługo" wreszcie doczekaliśmy się wersji RC - czyli kandydata na stabilną wersję buildu. Zgodnie z zapowiedziami twórców, jeżeli nie pojawią się problemy - ostateczna, stabilna wersja ukaże się w ciągu tygodnia. Biorąc pod uwagę że wielu szaleńców użytkowników integrowało już wersję beta w swój produkcyjny workflow, można się spodziewać, że wydanie wersji stabilnej będzie zaledwie formalnością. Tak więc czas pobierać proszę Państwa:
Dziękuję wszystkim, którzy pomagali tworzyć i rozwijać Blenderownię w tym czasie. Dziękuję użytkownikom za chęć korzystania z serwisu. Nawiększą satysfakcję mam z tego, że kilka karier zawodowych zaczęło się na tym forum. Oraz z tego, że Blender jest oprogramowaniem mainstreamowym.