Autor Wątek: Słabe oświetlenie wewnętrzne w Cycles  (Przeczytany 1283 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Kubik

  • Vertex
  • *
  • Wiadomości: 26
    • Zobacz profil
    • Osiągnięcia
Słabe oświetlenie wewnętrzne w Cycles
« dnia: 01.02.2018 10:57:48 »
Cześć, pracuję ostatnio nad modelem domu i mam pytanie. Mimo usilnych prób rozwiązania problemów z oświetleniem nadal nie udało mi się osiągnąć pożądanych efektów. Scenę mam oświetloną za pomocą mapy HDRI (dokładnie to wersja demo Pro-Lighting Skies z BlenderGuru). Jeżeli dostosuję intensywność oświetlenia tak aby dom z zewnątrz wyglądał dobrze to wtedy wewnątrz panuje półmrok (nie wspomnę nawet o ilości szumów). Muszę zwiększyć moc światła kilkukrotnie i zwiększyć ustawienia ekspozycji aby wyrenderować cokolwiek z wnętrza.
Słyszałem o tym, że Cycles słabo sobie radzi w takich sytuacjach, ale może jednak da się coś z tym zrobić?

Aktualnie rendery wyglądają ok, ale nie podoba mi się ta dysproporcja pomiędzy oświetleniem zewnętrznym i wewnętrznym. Staram się zrobić wszystko w zgodzie z założeniami PBR, a ten aspekt ewidentnie się z nimi gryzie.....

https://imgur.com/a/89B1E
 

Offline Tvaroog

Odp: Słabe oświetlenie wewnętrzne w Cycles
« Odpowiedź #1 dnia: 01.02.2018 11:26:10 »
Wejdź w zakładkę 'Scene' i 'Color Management' i wybierz 'Filmic'. Jest to tzw. 'tonemapping'.
 

Offline Kubik

  • Vertex
  • *
  • Wiadomości: 26
    • Zobacz profil
    • Osiągnięcia
Odp: Słabe oświetlenie wewnętrzne w Cycles
« Odpowiedź #2 dnia: 01.02.2018 11:27:42 »
Aj, sorki, zapomniałem napisać, że wykorzystuję Filmic. W zasadzie dzięki niemu widać cokolwiek za oknem przy takim natężeniu światła, wcześniej była wielka, prześwietlona plama.

Korzystam również z portali, ale one tylko kosmetycznie rozjaśniły scenę. W materiale szyb w oknach mam również dodany węzeł "Light path", aby nie blokowały światła.
« Ostatnia zmiana: 01.02.2018 11:29:34 wysłana przez Kubik »
 

Offline Piotr

Odp: Słabe oświetlenie wewnętrzne w Cycles
« Odpowiedź #3 dnia: 01.02.2018 13:20:17 »
Chyba są dwie kwestie w tym pytaniu:

1. Żeby oświetlić wnętrze domu i dalej widzieć ogród w oknie zamiast białej plamy zrób tak jak na screenie z załącznika.
2. Raczej nie da się ustawić tak światła, aby było dobre dla widoku z zewnątrz i z wnętrza. Od biedy możesz przyciemnić widok z zewnątrz w postprodukcji albo za pomocą krzywych (w tym samym miejscu, gdzie zmieniałeś na filmic).

Chociaż może da się inaczej, ale ja nie siedzę w renderowaniu realistycznych obrazków.
« Ostatnia zmiana: 01.02.2018 13:57:31 wysłana przez Piotr »
 

Offline Tvaroog

Odp: Słabe oświetlenie wewnętrzne w Cycles
« Odpowiedź #4 dnia: 02.02.2018 13:15:26 »
W środku możesz dać 'Sampling' -> 'Clamp Direct' na 1 albo 2. Renderowanie na warstwach to też wyjście.
Nigdy tego nie próbowałem, ale można by wyrenderować dwie ekspozycje i połączyć je w Photoshopie czy Affinity, tak jak to robi się ze zdjęciami.
 

Offline Kubik

  • Vertex
  • *
  • Wiadomości: 26
    • Zobacz profil
    • Osiągnięcia
Odp: Słabe oświetlenie wewnętrzne w Cycles
« Odpowiedź #5 dnia: 07.02.2018 11:53:37 »
Chyba są dwie kwestie w tym pytaniu:

1. Żeby oświetlić wnętrze domu i dalej widzieć ogród w oknie zamiast białej plamy zrób tak jak na screenie z załącznika.


Patent dobry, może się przydać ;)
W środku możesz dać 'Sampling' -> 'Clamp Direct' na 1 albo 2. Renderowanie na warstwach to też wyjście.
Nigdy tego nie próbowałem, ale można by wyrenderować dwie ekspozycje i połączyć je w Photoshopie czy Affinity, tak jak to robi się ze zdjęciami.

Hmm wychodzi na to, że faktycznie niewiele da się zrobić :/ Przy całym dobrodziejstwie PBR aspekt oświetlenia wnętrz w Cycles mocno kuleje...
 

 

Cycles ze wsparciem Nvidia RTX?

Zaczęty przez KubikDział Tender Blender

Odpowiedzi: 2
Wyświetleń: 2645
Ostatnia wiadomość 08.10.2018 13:00:38
wysłana przez Kubik
Piana w cycles

Zaczęty przez altarianDział Teksturowanie i materiały

Odpowiedzi: 0
Wyświetleń: 809
Ostatnia wiadomość 01.08.2018 18:21:12
wysłana przez altarian

* Zaloguj




* Losowy obrazek