Blenderownia

Blender praktycznie => Tender Blender => Wątek zaczęty przez: SlawekWu w 12.10.2020 10:36:16

Tytuł: Wolne działanie Blendera
Wiadomość wysłana przez: SlawekWu w 12.10.2020 10:36:16
Witam wszystkich

Mam problem z wolnym działaniem programu i nie mogę zrozumieć co jest przyczyną. Poniżej specyfikacja mojego komputera.

Grafika: Geforce GTX 1080
Procesor: i7 7700K 4,2 Ghz
Ram: 64GB 3200Hz
Dysk SSD

Używam Blendera w wersji 2,79 ze względu na stary interfejs. Mam włączone CUDA ale program działa poprawnie do momentu pojawienia się większej ilości obiektów lub gęstszej siatki na prostym obiekcie. Dla przykładu tworze obiekt cylindryczny do którego przypisuje modyfikator SubSurf na poziomie 2 następnie zagęszczam siatkę za pomocą subdivide. Po tych operacjach jakiekolwiek modyfikowanie obiektu w trybie EDIT działa skokowo i wolno :( W trybie Obiekt jest Ok ale przy bardziej skomplikowanych obiektach też pojawia się kłopot, np przy skalowaniu całości

Sprawdzałem te same problematyczne pliki na nowszych i starszych wersjach blendera i niestety bez poprawy. Sterowniki są najnowsze, przeprowadzona nowa czysta instalacja Windows 10 64bit. W ustawieniach Systemu programu nie zmieniałem nić poza "CUDA". Może jest coś co powinien włączyć/wyłączyć aby program działa płynnie.

Mogę się mylić ale sądziłem, że "taki sprzęt" powinien spokojnie poradzić sobie z modelowaniem obiektów. Dodam jeszcze, że jestem nowym pasjonatem 3d i jeszcze się uczę.

Pozdrawiam i z góry dziękuje za pomoc !


 
Tytuł: Odp: Wolne działanie Blendera
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 12.10.2020 10:45:27
Podeślij plik, który robi problem. Zobaczę, co mam u siebie.
Tytuł: Odp: Wolne działanie Blendera
Wiadomość wysłana przez: SlawekWu w 12.10.2020 12:24:19
poszło na priv
Tytuł: Odp: Wolne działanie Blendera
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 12.10.2020 13:24:02
1. Wyłącz Subsurf w trybie edycji. Na modyfikatorze są 4 ikonki i taka z kwadratem odpowiada za to, czy modyfikator jest włączony w trybie edycji. Patrz na screena.

2. Szybciej działać to nie będzie, bo czysty model ma 160.000 trójkątów, a po zmodyfikowaniu przez Subsurf prawie 670.000. Pamiętaj, że kiedy Subsurf jest włączony w trybie edycji, to po każdej zmianie położenia, choćby jednego vertexa, program musi na nowo wyliczyć gęstszą i wygładzoną siatkę.

3. Zdecydowanie masz zbyt gęstą siatkę jak na taki obiekt. Mi udało się zoptymalizować ją do 3.500 trójkątów bez Subsurfa. Na priv Ci wyślę przerobiony plik, żebyś mógł porównać stary model ze zoptymalizowanym. Musisz go otworzyć w Blenderze 2.90, bo nie chce mi się pobierać starego Blendera i męczyć ze starym interfejsem.
Tytuł: Odp: Wolne działanie Blendera
Wiadomość wysłana przez: SlawekWu w 12.10.2020 13:59:51
Wielkie dzięki ! no teraz można pracować :)

Czułem, że to jakiś szczegół. Teraz działa bez problemu mimo zdecydowanie za gęstej siatki.

Jeszcze raz dzięki za pomoc i pozdrawiam !
Tytuł: Odp: Wolne działanie Blendera
Wiadomość wysłana przez: Kporabik w 21.10.2020 10:27:52
Szczerze to mam ten sam problem co kolega.
Rtx 2080
R2700
32gb ddr4 3200ghz
Najlepsze jest to że problem pojawił się od okolic wersji 2.8
Nigdy wcześniej nie miałem zlagowanego viewportu przy 1m wierzchołków podczas edycji a teraz jak nie wyłączę ss'a to się nie da pracować.
Tytuł: Odp: Wolne działanie Blendera
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 21.10.2020 19:47:10
W 2.79 subdivision używało GPU do wyliczenia nowej siatki. W 2.8x był jakiś problem i wrócili do CPU. Pamiętam, że były pogłoski, że w 2.90 subdivision znowu ma być liczone na karcie graficznej, ale nie znalazłem informacji o tym na oficjalnej liście zmian https://wiki.blender.org/wiki/Reference/Release_Notes/2.90 . Więc chyba dalej jedzie na procesorze, zwłaszcza, że wciąż zamula.

W 2.91 będą nowe opcje w subdivisionie, ale nie napisali nic o poprawie prędkości https://wiki.blender.org/wiki/Reference/Release_Notes/2.91/Modeling
Tytuł: Odp: Wolne działanie Blendera
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 24.10.2020 17:00:30
Może w lutym Subdivide będzie działać jak dawniej. Z tego obrazka wynika, że pracują nad OpenSubdiv i dadzą go w wersji 2.92 https://dev-files.blender.org/file/data/ihvvnaba7fydeqzvyz4x/PHID-FILE-girvoscjskkvyatnnslh/modeling.png

Znalezione na https://developer.blender.org/tag/modeling/