Blenderownia

Blender praktycznie => Tender Blender => Wątek zaczęty przez: Piotr w 30.05.2018 15:07:20

Tytuł: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 30.05.2018 15:07:20
Prace nad Blenderm 2.8 idą pełną parą i powoli zaczyna się klarować, jak będzie wyglądał. Do tego wątku wrzucajmy nowości, jakie się w nim pojawią.

Na rozgrzewkę wrzucam często aktualizowane miejsca, gdzie można znaleźć ciekawe informacje:

1. Youtubowy kanał developerów. Średnio jeden nowy film na tydzień: https://www.youtube.com/channel/UCAsj9iReHzLEYv9QawGzIOg (https://www.youtube.com/channel/UCAsj9iReHzLEYv9QawGzIOg)
2. Video na żywo z jednym z developerów. Co poniedziałek o 21:00 przez pół godziny pokazuje nowości, a potem odpowiada na pytania z czatu" https://www.youtube.com/channel/UCMcDgpAEPGYyX3J9tMBel8A (https://www.youtube.com/channel/UCMcDgpAEPGYyX3J9tMBel8A)
3. Lista ukończonych nowości. Rzadko aktualizowana, ale warto znać: https://wiki.blender.org/index.php/Dev:Ref/Release_Notes/2.80 (https://wiki.blender.org/index.php/Dev:Ref/Release_Notes/2.80)
4. Blog developerów: https://code.blender.org/ (https://code.blender.org/)
5. Tygodniowe podsumowanie prac. (Od czasu Code Questu nie jest uzupełniane, może jeszcze wróci): https://thisweekinblenderdev.github.io/index.html (https://thisweekinblenderdev.github.io/index.html)
6. Testowe buildy. Codziennie nowa (bardzo niestabilna) wersja: https://builder.blender.org/download (https://builder.blender.org/download)
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 30.05.2018 15:13:17
To zaczynam: Blender 2.8 będzie mieć nowe skróty klawiaturowe. Na razie nic nie jest ostatecznie zatwierdzone, ale np. cyfry 1 - 7 będą służyły do przechodzenia pomiędzy trybami (object mode, edit mode, pose mode ...). Obecna lista jest tutaj: https://developer.blender.org/T55162

Materiał video: https://www.youtube.com/watch?v=TK3tgfPZ9SQ

Podskoczyło Wam ciśnienie, czy ufacie devom, że dobrze robią?
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: goten22 w 30.05.2018 19:37:09
Boję się zmian. Viewport jeszcze jakoś przełknę, ale zmiana podstawowych skrótów klawiszowych? Nie.


Ale narzekałem przy przejściu z 2.4 na 2.5, a teraz sobie nie wyobrażam korzystania ze starego interfejsu.
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: winhelp w 31.05.2018 01:00:33
Jeżeli chodzi o 1-7 to tych nigdy nie używam więc fajnie było by je zagospodarować - boję się trochę tych kolekcji ale w sumie już coś podobnego tworzę sobie sam robiąc grupy i w tak przeglądając outlinera. Klnę na opcje Display i Shading, bo zawsze muszę ich szukać i zajmują kupę miejsca, a używam raz na jakiś czas, a wizualizacja normalek to już gotuje mi krew, bo tak na prawdę nic nie pokazuje - zrobiłem se materiał gdzie prawidłowa normalka jest na zielono, a odwrócona na czerwono i działa to znacznie lepiej. Przydała by się opcja dla parametrów "set as default" zamiast zapisywać całego startowego blenda. Rozbudowali blendera znacznie od czasu 2.5 a ja nadal nie widziałem na oczy pewnych funkcji - np niedawno dopiero odkryłem solidify jako operację na meshu, a nie modyfikator - nie wiem gdzie ona jest w menu ale nawet nie dali jej skrótu klawiszowego, a to bardzo przydatna funkcja. Generalnie można dużo zmienić. Pytanie czy będzie to po naszej myśli?
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 31.05.2018 15:20:22
@winhelp "niedawno dopiero odkryłem solidify jako operację na meshu, a nie modyfikator"
>>> To tak się da?! ??? Musisz mi pokazać. I to jest najlepszy argument za tym, aby przebudować interfejs Blendera.

Ja tam uważam, że nowy interfejs jest potrzebny, bo teraz to jest jakaś padaka. Jedyny minus zmian, oprócz wypracowania sobie nowych nawyków, jest taki, że nagle 90% tutoriali będzie trudnych do zrozumienia dla nowicjuszy (nie znających interfejsu 2.7).
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: winhelp w 31.05.2018 16:03:29
Cytuj
nagle 90% tutoriali będzie trudnych do zrozumienia dla nowicjuszy (nie znających interfejsu 2.7).
To tak samo jak przy 2.4->2.5
Wpisz w szukajkę Solidify. Albo teraz znalazłem w menu fejsów (Ctrl+F>Solidify)
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Jerry w 02.06.2018 18:05:54
Dla nowicjusza to bez różnicy... i tak dopiero się uczy. Chyba że chodzi wam o to że będzie mało tutoriali na nowej wersji i po prostu nie będzie z czego się uczyć.
Problem to będą mieli wymiatacze którzy już z automatu skróty wkepują.
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Hubert w 04.06.2018 17:04:28
Jak ktoś chce zarobić, proponuję zrobić addon przywracający stare skróty i rzucić na blender market za 3$ :) Miliony w 5s. po wypuszczeniu B2.8 :D
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 04.06.2018 19:43:40
Bawiłem się dzisiaj testowym buildem i przyzwyczajenie we mnie silne, a gniew jeszcze silniejszy  ::) Mimo tego jestem na tak dla zmian.
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Terminus w 04.06.2018 20:24:16
A mnie ciągle telepie jak widzę te infantylne ikony w menu po lewej...  >:(
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 05.06.2018 10:00:06
No dobra, to teraz coś, co zadowoli wszystkich. Nowy viewport jest szybszy od obecnego. Zależnie od sceny może być szybszy nawet dwa razy. A to jeszcze nie koniec optymalizacji.
https://www.youtube.com/watch?v=7pctJzQP7vs
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 18.07.2018 19:36:15
Dawno nic nie wrzucałem, więc dodaję film o nowym shaderze do włosów: Principled Hair Shader https://www.youtube.com/watch?v=xNlGsmZ6osk

Będzie działał z Cyclesem, póki co brak wieści o Eevee.
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Mortus w 19.07.2018 08:15:33
O w pupę. Włosowy principled to jest coś, co by mi się mega przydało.
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 14.08.2018 17:31:46
Gdyby ktoś czekał na Blendera 2.8, to jego premiera jest przesunięta na początek 2019. Beta ma się pojawić przed konferencją Blendera, gdzieś pod koniec października.
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: alex w 15.08.2018 11:11:01
@Piotr, znając życie to terminy ulegną dalekiemu przesunięciu. Aktualnie w B2.8 przełączenie pivot pointa zajmuje mojemu komputerowi kilka sekund. Brakuje takich podstawowych rzeczy jak bounding box czy wireframe...

Poprzedni plan był taki:

July 2nd – Initial Alpha Release
August 12th – Beta Release
September 19th – Final Python API released (plugin upgrades begin)
October 20th – Release Candidate 1

Aktualny jest taki:
The new planning is as follows:

Today: Blender 2.80 Alpha 2. Download from builder.blender.org.
End of October: feature complete Blender 2.80 Beta at the Blender Conference.
Early 2019: Blender 2.80 stable.
2019: Blender 2.81, 2.82, .. for features that didn’t make it in the first release.

Początek 2019 wydaje mi się nierealny. Jak im się uda i B.2.8 będzie trzymać jakość to wyślę dodatkowy datek dla devów.
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 15.08.2018 16:40:17
@alex Mi się wydaje, że marzec lub kwiecień mieszczą się się w początku roku ;) Jak był Code Quest i programiści pracowali w jednym miejscu na cały etat, to robota szybko szła. Teraz to pewnie jest 3 koderów w instytucie.

Ja tam "zasubskrybowałem" 5€ miesięcznie. W sumie mało, ale zawsze.
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 05.10.2018 16:52:13
Dawno nic nie było, więc piszę, że w Blenderze w końcu nie będą przeskakiwać jednostki miary. Tzn. jak masz ustawione metry, to nie będą nagle przeskakiwać do milimetrów, gdy obiekt jest mały. No i do kilometrów, gdy jest duży. https://youtu.be/wrL0tbBTKus
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 27.11.2018 15:40:43
Być może Blender 2.80 uzyska status bety w tym tygodniu:
https://www.blendernation.com/2018/11/27/blender-developers-meeting-notes-2018-11-26/

Edit: Koniec świata, w 2.80 domyślnie będzie lewy przycisk do zaznaczania:
https://www.blendernation.com/2018/11/28/left-click-select-is-now-the-default-in-blender/
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 14.04.2019 14:41:27
Na blogu blenderowych programistów pojawił się wpis, że wypuszczenie Blendera 2.80 planowane jest na lipiec https://code.blender.org/2019/04/2-80-release-plan/

Czyli będzie w październiku  ::)
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: freeqstyler w 16.04.2019 01:39:22
To już chyba 3ci rok z rzędu w którym szacuję że będę miał 2.8 na święta ;)
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: alex w 11.05.2019 16:22:35
Zmiany, zmiany, zmiany... https://vimeo.com/195264268

- Clicking in empty space to deselect now works in all editors, not just the 3D viewport. (Bastien Montagne)
- Remove Doubles was renamed to Merge by Distance, and is part of the Merge menu. (William Reynish)

https://youtu.be/FEZskyOcDfU

I te kolorowe ikony :), a już przez chwilę myślałem, że znów pracuje na czarno-białym monitorze :)
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 12.05.2019 13:42:59
Za to kombinowanie z Remove Doubles to mam ochotę łapy połamać. Najpierw przenieśli z W -> Remove do Ctrl+V -> Remove, a teraz jeszcze wrzucili do submenu pod inną nazwą.

A co do filmu, to mi nie działa :P Masz link bezpośredni?
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: alex w 12.05.2019 14:50:54
Faktycznie, przestał działać. Wrzuciłem bezpośredni https://youtu.be/FEZskyOcDfU
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 28.06.2019 18:12:47
Na 11 lipca planowane jest wypuszczenie Blendera 2.80 RC (kandydat na ukończoną wersję). To daje nadzieje na oficjalną premierę przed 2020 rokiem  :P Może nawet w te wakacje.

https://twitter.com/blender_org/status/1144523419838492672?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1144523419838492672&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.blendernation.com%2F2019%2F06%2F28%2Fblender-2-80-rc1-release-date-july-11%2F
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 29.07.2019 15:54:41
Blender wspólnie z nVidią pracują już nad dodaniem obsługi RTX do Cyclesa. Są już pierwsze wyniki i na RTX2080ti czas renderowania może spaść nawet o połowę. Z tego co pisali, większość ficzerków jak włosy, wolumetryka i motion blur działa z RTX-em.

https://code.blender.org/2019/07/accelerating-cycles-using-nvidia-rtx/?utm_source=www-homepage
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: winhelp w 31.07.2019 12:07:43
I dalej nie można aplikować skali dla "multiuser data" obiektów.   :-X
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 19.08.2019 18:08:40
Wyszedł 2.80, czas na nadchodzące ficzerki z 2.81. W compositorze będzie nowy denoiser od Intela - w linku kilka obrazków pokazujących rezultaty https://openimagedenoise.github.io/gallery.html

B 2.81 planowany jest na listopad.
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Kubik w 20.08.2019 10:08:40
Wiadomo może coś o Mantaflow w 2.81?
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: mrys w 21.08.2019 22:47:51
Nie bardzo wiem, gdzie to wstawić więc wstawiam tutaj. Nęka mnie uporczywy błąd (?) w podglądzie renderu jak i w samym renderze w 2.80. Jest sobie oto skrzydło delta w fazie surowej - znaczy prosta siatka i modyfikatory - żadnych detali. Materiał tez surowy, prosty i bez cudów, bo to wczesna faza modelowania.
W podglądzie renderu w trybie Edit wszystko jest gładziutkie jak trzeba. Ale już w trybie Object w jednym miejscu pojawia się, excused moi, cycek taki czy inne coś. Co gorsza na renderze też się pojawia.
Co ciekawe - po wyeksportowaniu w obj i zaimportowaniu z powrotem błąd... pojawia się w innym miejscu i w nieco innym kształcie. Import do innego softu - Modo w moim przypadku - jest OK - żadnego, nadmiarowego "cycka".
Bug występuje jedynie w Cycles - Eevee pokazuje gładką powierzchnię.
No i tak trochę stoję, bo nie wiem czy ja coś chrzanię czy to błąd do zgłoszenia.
Załączam plik ze wzmiankowanym detalem

PS. W kolejnym modelu zrobiło mi się to samu. I też przy skrzydłach...Może to klątwa?
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 22.08.2019 09:43:44
W materiale skrzydła Anisotropic ustaw na 0. O to chodziło?
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: mrys w 22.08.2019 12:52:01
Ha! Gdzieś o 1.30 nad ranem zacząłem podejrzewać ten anisotropic, ale o tej porze to podejrzewam najazd kosmitów u sąsiada, więc nie sprawdziłem. Tak, to to. Dzięki.
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: mrys w 27.08.2019 23:08:13
Kolejne pytanie. Tym razem związane z ficzerem znanym jako Multiple Object Editing. Czyli że zaznaczamy kilka osobnych obiektów i przechodzimy do trybu edycji z możliwością dłubania we wszystkich obiektach naraz. W sumie fajne i niejednokrotnie przydatne. Jednak nie zawsze w edytorze UV, a tam też działa Multiple Objects UV Editing. Do tej pory było tak, ze zaznaczywszy, powiedzmy, trzy obiekty można było edytować siatkę UV aktywnego zaś pozostałe pojawiały się jako "duchy", o ile zaznaczona była opcja Draw Other Objects. Fajne przy układaniu "wysp", bo można było sobie do woli modyfikować UV aktywnego obiektu układając je tak, żeby się mieściło w polu i nie nachodziło na inne wyspy. No i zero problemów przy selekcji. Przede wszystkim jednak bardzo wydajnie się na tym pracowało. Teraz, chcąc poukładać wyspy UV wszystkich obiektów wchodzących w skład modelu mam je od razu wszystkie edytowalne. Przy złożonych siatkach to koszmar. A ja mam niestety tylko takie...
Właśnie walczę z unwrapingiem pewnego rosyjskiego bombowca z lat 50-tych i klnę jak szewc. Czy istnieje jakaś możliwość dezaktywacji wysp UV obiektów nieaktywnych w selekcji przy pozostawieniu widoczności tych wysp? Czyli w zasadzie powrotu do praktyki z 2.79 albo czegoś zbliżonego?

10 minut później....

No tak, jak się tylko wylałem, to chwile później znalazłem rozwiązanie :)
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 28.08.2019 10:30:12
To napisz od razu, bo ja teraz szukam i nie wiem gdzie :P

PS. Dla takich tematów to chyba lepiej tworzyć oddzielne wątki na forum, bo zaraz będzie to pogrzebane pod innymi pytaniami i nie da się tego później odnaleźć.
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: mrys w 28.08.2019 22:30:25
Metoda:
1. zaznaczam jeden obiekt - ten, którego UV chcę ogarnąć.
2. wchodzę w tryb edycji i zaznaczam wszystko (A)
3. wychodzę z trybu edycji i zaznaczam wszystkie obiekty (byle nie były one zaznaczone w trybie edycji)
4. wchodze w tryb edycji i mam tylko UV obiektu, którego verteksy/krawędzie/ścianki są zaznaczone. Pozostałe są wyświetlane jako duchy.

PS. Zgadzam się
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 16.09.2019 13:28:08
Do testowej wersji blendera 2.81 dodali właśnie wsparcie dla rdzeni RT. Ktoś używa kart z rodziny RTX i może to przetestować?

Blender 2.81 Alpha do pobrania jest tutaj https://builder.blender.org/download/
Żeby włączyć rdzenie RT, na górze wejdź w Edit > Preferences > System > Cycles Render Devices > OptiX

Jak, jest różnica?
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 02.03.2020 18:52:23
Na blogu programistów Blendera pojawił się wpis odnoszący się do numeracji i długoterminowego wsparcia.

Teraz w każdym roku jedna wersja wyjdzie ze wsparciem długoterminowym (Long Term Support) trwającym 2 lata. Przez ten czas będą dodawanie do niej poprawki oraz wsparcie dla nowego sprzętu. Bez nowych ficzerów. LTS jest skierowane dla dużych firm, które mają wypracowane różne procedury i nie opłaca im się zmieniać ich w trakcie wieloletnich projektów. Pierwszym kandydatem na LTS będzie Blender 2.83.

A po Blenderze 2.83 wyjdzie 2.90. Pretekstem do szybszej numeracji jest nowy system cząsteczek bazujący na nodach. Wersja 3.x wyjdzie w 2021, a 4.x w 2023.

Cały wpis jest tutaj https://code.blender.org/2020/02/release-planning-2020-2025/
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: alex w 18.06.2020 09:20:42
Optix w blenderze 2.9 nie tylko dla RTX. Czas odkurzyć starsze karty Nvidia (maxwell i wyżej). Sprawdzam na kompie z linuxem i kartami GTX 960/980 i daje sporego kopa Cyclesowi. Nie chodzi tylko o denoisera, ale też zwykłe renderowanie (również przez viewport).

 

OptiX support is now enabled on all NVIDIA GPUs that support it, which is Maxwell or higher (GeForce 700, 800, 900, 1000 series).
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 18.06.2020 19:12:51
Dobrze rozumiem: Mimo, że seria GTX 9xx nie ma rdzeni RT, to i tak szybciej renderuje sceny po włączeniu OptiXa??
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: alex w 18.06.2020 22:43:22
@Piotr, dokładnie jak mówisz. Opinie czy Optix na kartach GTX jest szybszy są podzielone, ale w moich testach różnica w prędkości jest widoczna gołym okiem.
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: alex w 19.06.2020 23:31:39
https://code.blender.org/2020/06/modules-roadmap-june-2020/
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 20.06.2020 19:16:38
U mnie też OptiX przyspieszył renderowanie. W testach z 53 sekund spadło do 45. Scena byłą dosyć prosta, więc nie wiem, czy np. volumetryka lub włosy nie spowolnią Optixa na GTX-ach.

Z minusów, to odszumianie viewportu mi nie działa. Dostaję biały ekran.
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: alex w 21.06.2020 13:21:48
@Piotr, u mnie działa, może kwestia sterowników do karty... "at least driver 441.87 (Windows) or 440.59 (Linux)"
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 22.06.2020 15:51:55
@alex Pomogło, dzięki
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 30.06.2020 11:15:52
W 2.90 będzie poprawione przyciąganie do vertexów. Najs https://www.youtube.com/watch?v=4cehZJkW7MU
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: winhelp w 01.07.2020 15:45:45
Mam wrażenie, że ten drugi sposób jest podobny do czegoś z 2.49 tylko nie pamiętam co to było. Może też snapowanie? Tam też się wybierało kolejno wierzchołki. Ale nie mogę se przypomnieć za chiny po co. Custom Bevel Curve też spoko opcja. I takie usprawnienia mi się najbardziej podobają. Bez orania interfejsu, pod maską, intuicyjne. Brawo Ton i ekipa.
Tytuł: Odp: Blender 2.8 development
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 18.09.2020 22:23:09
W 2.91 będzie ulepszony outliner https://www.youtube.com/watch?v=UX8s2TY14yg