Blenderownia

Blender praktycznie => Modelowanie => Wątek zaczęty przez: Mortus w 22.03.2018 11:46:25

Tytuł: Jaka powinna być domyślna poza postaci
Wiadomość wysłana przez: Mortus w 22.03.2018 11:46:25
Od jakiegoś czasu nie daje mi spokoju pewna kwestia dotycząca modelowania postaci. Otóż tak jak w temacie - chodzi o domyślną pozę. Przez lata nauczyłem się, że nieodkształcona szkieletem postać, powinna znajdować się w tzw. T-pose, czyli wyprostowane ciało i ręce rozłożone szeroko na boki, ewentualnie lekko pochylone w dół. Czasem też w zależności od potrzeb nogi były rozchylone lekko na boki. Z tego co mi wiadomo, miało to służyć temu, by taka np. ręka miała możliwie najlepszy zakres ruchu we wszystkie strony. Gdyby więc była domyślnie skierowana w dół, to siatka mogła by sprawiać problemy przy ciągnięciu ręki w górę itd. Zresztą - każdy wie o co chodzi.
No ale do czego zmierzam? Chodzi mi o to, że w ostatnich latach domyślna poza zaczęła wyglądać trochę inaczej. Mianowicie tak: (https://pre00.deviantart.net/ca26/th/pre/f/2018/049/8/1/uncharted_4___young_samuel_by_luxox005-dc3lxke.jpg)

No i teraz moje pytanie - dlaczego tak? Dlaczego ręce są skierowane mocno w dół zamiast prostopadle do ciała? W grach co prawda wygląda na to, że wszystko jest w porządku, bo postacie mają pełny zakres ruchów. Ale nie byłoby wygodniej, gdyby ręce były wyprostowane? Zauważyłem, że taka poza jest ostatnio bardzo popularna, więc domyślam się, że jest ku temu jakiś konkretny powód. Tylko no właśnie - jaki?
Tytuł: Odp: Jaka powinna być domyślna poza postaci
Wiadomość wysłana przez: winhelp w 22.03.2018 12:20:57
A może wraz ze wzrostem realizmu wyglądu postaci wzrósł realizm pozy - jak mama ubiera dziecko w sklepie to, żadne nie stoi z rękami poziomo tylko lekko rozchyla. Tak jest naturalniej.
Tytuł: Odp: Jaka powinna być domyślna poza postaci
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 22.03.2018 12:53:24
Może chodzi o to, że mając uniesione ręce, ma się też uniesione barki i naciągnięte mięśnie piersiowe (te do których sutki są przypięte)?
Tytuł: Odp: Jaka powinna być domyślna poza postaci
Wiadomość wysłana przez: Zuorion w 23.03.2018 09:41:41
Cytat: http://polycount.com/discussion/192810/t-pose-vs-a-pose
A-Pose is half way between the extremes that the arms need to deform.
T-Pose is closer to the upper extreme but the arms are rarely in the upper extremes and spend most of their time in the lower.
T-Pose smashes the shoulders making them hard to define and the textures stretch pretty hard when the arms come down.
Tytuł: Odp: Jaka powinna być domyślna poza postaci
Wiadomość wysłana przez: Mortus w 23.03.2018 10:11:27
A może wraz ze wzrostem realizmu wyglądu postaci wzrósł realizm pozy - jak mama ubiera dziecko w sklepie to, żadne nie stoi z rękami poziomo tylko lekko rozchyla. Tak jest naturalniej.

Zgadzam się, że taka poza wygląda dużo lepiej i bardziej naturalnie. Ale też nie wydaje mi się, żeby to był jakikolwiek argument - w końcu nie o "wyglądanie" w tym wszystkim chodzi. Chyba, że źle coś zrozumiałem.

Może chodzi o to, że mając uniesione ręce, ma się też uniesione barki i naciągnięte mięśnie piersiowe (te do których sutki są przypięte)?

No w sumie ma to nawet sens. Jest to już jakiś trop.

Cytat: http://polycount.com/discussion/192810/t-pose-vs-a-pose
A-Pose is half way between the extremes that the arms need to deform.
T-Pose is closer to the upper extreme but the arms are rarely in the upper extremes and spend most of their time in the lower.
T-Pose smashes the shoulders making them hard to define and the textures stretch pretty hard when the arms come down.

Brzmi całkiem logicznie. Muszę poczytać trochę więcej na temat tej A-pozy. Nawet nie wiedziałem, że to się tak nazywa. Dzięki  ;)