Blenderownia

Blender praktycznie => Oświetlenie i rendering => Wątek zaczęty przez: Kubik w 01.02.2018 10:57:48

Tytuł: Słabe oświetlenie wewnętrzne w Cycles
Wiadomość wysłana przez: Kubik w 01.02.2018 10:57:48
Cześć, pracuję ostatnio nad modelem domu i mam pytanie. Mimo usilnych prób rozwiązania problemów z oświetleniem nadal nie udało mi się osiągnąć pożądanych efektów. Scenę mam oświetloną za pomocą mapy HDRI (dokładnie to wersja demo Pro-Lighting Skies z BlenderGuru). Jeżeli dostosuję intensywność oświetlenia tak aby dom z zewnątrz wyglądał dobrze to wtedy wewnątrz panuje półmrok (nie wspomnę nawet o ilości szumów). Muszę zwiększyć moc światła kilkukrotnie i zwiększyć ustawienia ekspozycji aby wyrenderować cokolwiek z wnętrza.
Słyszałem o tym, że Cycles słabo sobie radzi w takich sytuacjach, ale może jednak da się coś z tym zrobić?

Aktualnie rendery wyglądają ok, ale nie podoba mi się ta dysproporcja pomiędzy oświetleniem zewnętrznym i wewnętrznym. Staram się zrobić wszystko w zgodzie z założeniami PBR, a ten aspekt ewidentnie się z nimi gryzie.....

https://imgur.com/a/89B1E (https://imgur.com/a/89B1E)
Tytuł: Odp: Słabe oświetlenie wewnętrzne w Cycles
Wiadomość wysłana przez: Tvaroog w 01.02.2018 11:26:10
Wejdź w zakładkę 'Scene' i 'Color Management' i wybierz 'Filmic'. Jest to tzw. 'tonemapping (https://en.wikipedia.org/wiki/Tone_mapping)'.
Tytuł: Odp: Słabe oświetlenie wewnętrzne w Cycles
Wiadomość wysłana przez: Kubik w 01.02.2018 11:27:42
Aj, sorki, zapomniałem napisać, że wykorzystuję Filmic. W zasadzie dzięki niemu widać cokolwiek za oknem przy takim natężeniu światła, wcześniej była wielka, prześwietlona plama.

Korzystam również z portali, ale one tylko kosmetycznie rozjaśniły scenę. W materiale szyb w oknach mam również dodany węzeł "Light path", aby nie blokowały światła.
Tytuł: Odp: Słabe oświetlenie wewnętrzne w Cycles
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 01.02.2018 13:20:17
Chyba są dwie kwestie w tym pytaniu:

1. Żeby oświetlić wnętrze domu i dalej widzieć ogród w oknie zamiast białej plamy zrób tak jak na screenie z załącznika.
2. Raczej nie da się ustawić tak światła, aby było dobre dla widoku z zewnątrz i z wnętrza. Od biedy możesz przyciemnić widok z zewnątrz w postprodukcji albo za pomocą krzywych (w tym samym miejscu, gdzie zmieniałeś na filmic).

Chociaż może da się inaczej, ale ja nie siedzę w renderowaniu realistycznych obrazków.
Tytuł: Odp: Słabe oświetlenie wewnętrzne w Cycles
Wiadomość wysłana przez: Tvaroog w 02.02.2018 13:15:26
W środku możesz dać 'Sampling' -> 'Clamp Direct' na 1 albo 2. Renderowanie na warstwach to też wyjście.
Nigdy tego nie próbowałem, ale można by wyrenderować dwie ekspozycje i połączyć je w Photoshopie czy Affinity, tak jak to robi się ze zdjęciami.
Tytuł: Odp: Słabe oświetlenie wewnętrzne w Cycles
Wiadomość wysłana przez: Kubik w 07.02.2018 11:53:37
Chyba są dwie kwestie w tym pytaniu:

1. Żeby oświetlić wnętrze domu i dalej widzieć ogród w oknie zamiast białej plamy zrób tak jak na screenie z załącznika.


Patent dobry, może się przydać ;)
W środku możesz dać 'Sampling' -> 'Clamp Direct' na 1 albo 2. Renderowanie na warstwach to też wyjście.
Nigdy tego nie próbowałem, ale można by wyrenderować dwie ekspozycje i połączyć je w Photoshopie czy Affinity, tak jak to robi się ze zdjęciami.

Hmm wychodzi na to, że faktycznie niewiele da się zrobić :/ Przy całym dobrodziejstwie PBR aspekt oświetlenia wnętrz w Cycles mocno kuleje...