Blenderownia

Blender praktycznie => Modelowanie => Wątek zaczęty przez: goten22 w 05.09.2017 01:34:27

Tytuł: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
Wiadomość wysłana przez: goten22 w 05.09.2017 01:34:27
Można jakoś ogarnąć skanowanie do 3D darmowymi programami? Najlepiej żeby utworzyło to jakiś obiekt z powierzchnią, nie tylko sama chmura punktów. Ktoś testował coś co współpracuje z Blenderem i jest darmowe?
Tytuł: Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D
Wiadomość wysłana przez: Wookie w 05.09.2017 09:37:24
Fotogrametria darmowym softem: http://www.creativeshrimp.com/free-photo-scanning-tutorial.html
Tytuł: Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D
Wiadomość wysłana przez: freeqstyler w 05.09.2017 17:48:14
Z ciekawości - co będziesz skanować?
Tytuł: Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D
Wiadomość wysłana przez: Hubert w 05.09.2017 21:44:04
http://zhuoliang.me/meshrecon.html

To dużo lepsze od gołego VSFM.

Parę moich przykładów:

https://sketchfab.com/models/5b4835d9d28c4924a7801db32cab8554

https://sketchfab.com/models/e051399f41d24b6a8051da04e51124fe

https://sketchfab.com/models/2fab16ab7a5f4ba6a61eb9d4df375736


Tu model z przerobioną częściowo siatką  (wysokość rzeczywista 5cm):

https://sketchfab.com/models/c36f95fc3ae74113b199dab34893d1e3
Tytuł: Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D
Wiadomość wysłana przez: goten22 w 06.09.2017 23:41:49
Planuję moje skromne oblicze zeskanować. :P Zobaczymy jak wyjdzie. Dzięki za linki. ;)
Tytuł: Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
Wiadomość wysłana przez: goten22 w 07.09.2017 06:56:27
Jest do tego Recona jakiś tutek? Bo wywala mi jakiś przemiał. :(
Tytuł: Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
Wiadomość wysłana przez: Hubert w 07.09.2017 07:27:26
Wrzucasz obrazkoi do folderu z obrazkami i poszło. Tylko najpierw trzeba te zdjęcia zrobić w odpowiednich warunkach. Rozproszone światło, mała przesłona (w sęsie wielkości otworu) itp. no chyba, że nie masz karty od nV to trzeba w tedy kombinować z udawaniem cuda.
Tytuł: Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
Wiadomość wysłana przez: goten22 w 07.09.2017 07:28:19
Wszystko niby działa, bo jakiś mesh jest, ale niczego on nie przypomina. :( Gargulec wychodzi spoko, ale nic mojego nie działa.
Tytuł: Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
Wiadomość wysłana przez: Hubert w 07.09.2017 16:51:54
Heh... może jak ktoś ma za gładką buźkę to nie wyłapuje punktów charakterystycznych :P Do fotogrametri trzeba mieć powierzchnię z charakterystyczną fakturą, wzorkiem itp. albo tę powierzchnię odpowiednio przygotować, np błyszczącą można zaprószyć talkiem, jakoś zmatowić. Poza tym własną twarz  nie jest łatwo zeskanować. Najlepiej poprosić kogoś, żeby robił foty, a samemu siedzieć bez ruchu. Ewentualnie tak fotografować, żeby wyłapywało jeszcze jakieś markery poza twarzą, na ubraniu, itp.
Tytuł: Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
Wiadomość wysłana przez: goten22 w 07.09.2017 17:39:19
To są złe zdjęcia? (nie wgrały mi się wszystkie i się pomieszały, ale wiadomo jak to dalej wygląda)
https://imgur.com/a/Qa1Bi
Tytuł: Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
Wiadomość wysłana przez: freeqstyler w 07.09.2017 18:28:13
Przede wszystkim nie obracaj samej figurki, tylko rób zdjęcia dookoła "studia" - soft między innymi z tła wyłapuje punkty według których odczytuje pozycje aparatu.
Tytuł: Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
Wiadomość wysłana przez: Hubert w 07.09.2017 18:54:59
Albo wręcz odwrotnie ;) tylko w tedy trzeba postawić figurkę na jakiejś podstawce z markerami (i obracać figurkę razem z podstawką  :P) , a za nią ustawić biały ekran (może być półokrągły, to Ci doświetli i rozproszy światło na figurce).
Tytuł: Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
Wiadomość wysłana przez: PawelB w 07.09.2017 19:46:41
Bawiłem się fotogrametrią przy użyciu meshlaba i visualsfm. Zdjęcia tego kamienia niżej robiłem telefonem przez co tekstura była do kompletnej poprawki. Naniosłem ją ponownie przy użyciu trybu stencil w Blenderowym texture paint, ze zdjęć wykonanych jakimś tanim aparatem.
Zdjęcia robiłem na białym tle złożonym z dwóch kartek papieru, tak żeby aparat nie łapał nic poza kamieniem i żeby ograniczyć odbicia światła. Obiekt obracałem ręcznie.
Nie wiem jak inne programy ale visualsfm analizuje zdjęcia i wyłapuje na nich wspólne punkty dla samego obiektu, tło traktuje po prostu jako skanowany obiekt i chyba nie jako odniesienie w przestrzeni. Tzn. można mieć obiekt na kompletnie białym tle, a program w jakiś tajemniczy dla mnie sposób i tak wyłapie położenie kamery.
Przy ręcznym przestawianiu obiektu, generuje się masa śmieci, które trzeba potem usuwać. W visualsfm oczyściłem przeskanowany kamień z większych artefaktów, a w meshlabie z pozostałości. Powstało wtedy kilka dziur, które łatałem już w blenderze.
Kamień obracałem ręcznie, bo chciałem mieć go w pełni zeskanowany, a nie wiem czy da się to zrobić inaczej domowym sposobem.
Generalnie zeskanowałem tak trzy kamienie, dwa wyszły fajnie, z trzeciego powstała jakaś sieczka.

@goten22 Dość skomplikowana ta figurka. Może na początek spróbuj obfotografować samą podstawkę z butami? Zdjęcia trzeba by zrobić pod różnymi kątami, tzn. nie tylko dookoła, ale też i z góry i z dołu.

Rendery zeskanowanego kamulca zrobione w  Cycles(to jest jeden kamień z różnych ujęć):
https://cdna.artstation.com/p/assets/images/images/005/001/158/large/pawel-brzustowski-kam-6.jpg?1487780316
https://cdnb.artstation.com/p/assets/images/images/005/001/153/large/pawel-brzustowski-kam-2.jpg?1487780298
https://cdnb.artstation.com/p/assets/images/images/005/001/157/large/pawel-brzustowski-kam-5.jpg?1487780313
Tytuł: Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
Wiadomość wysłana przez: Hubert w 07.09.2017 20:15:15
@PawelB Ale wiesz, że ten Meshrecon zawiera w sobie VSFM? jedyna różnica (upraszczając) jest taka, że dostajesz od razu siatkę dużo lepszą niż z meshlaba?
Tytuł: Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
Wiadomość wysłana przez: PawelB w 07.09.2017 23:00:59
@Hubert O! A to nie wiedziałem. Będę musiał się tym pobawić, lepsza siatka brzmi obiecująco, bo ta z meshlaba faktycznie jest dość słaba, tak samo meshlabowe uv wychodzą kiepsko, strasznie chaotycznie, no albo ja ich nie ogarnąłem
Tytuł: Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
Wiadomość wysłana przez: goten22 w 08.09.2017 10:44:40
Pawel, dzięki za rozpisanie tego, ale to jednak inny program i nie wiem czy działa to na takiej samej zasadzie. :/

Pokręciłem się dookoła i coś tam zaczyna być widać, ale dalej słabo. Mogę w Reconie robić zdjęcia z różnych kątów? On to sobie inteligentnie poskłada czy zrobi sieczkę? W przykładowych scenach jest tylko jeden kąt, ale aparat kręci się wokół obiektu.

(http://i.imgur.com/zlbGQN7.jpg)

Może w tym przypadku lepszy będzie meshlab? Poczyszczę sobie to ręcznie, bo tak nie mam kontroli co ten Recon tam czaruje.
Tytuł: Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
Wiadomość wysłana przez: Hubert w 08.09.2017 13:58:02
Spróbuj najpierw czegoś prostszego, np tak jak PawełB zeskanyj jakiś kamień, coś szorstkiego i z paternem.
Tytuł: Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
Wiadomość wysłana przez: goten22 w 11.09.2017 12:01:00
Mały sukces. :)

(http://i.imgur.com/rCiGANR.jpg)

Chyba sekret tkwi w mocnym świetle. Macie jakiś patent na równomierne doświetlenie modelu do skanowania domowymi środkami?
Tytuł: Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
Wiadomość wysłana przez: winhelp w 11.09.2017 16:24:06
Wyszedłbym na dwór albo zbudował szklarnię :) Bo jak masz taki bunkier jak ja to tylko dużo mocnych lamp pomoże.
Tytuł: Odp: Skanowanie - zdjęcie do 3D (fotogrametria)
Wiadomość wysłana przez: Miler w 12.09.2017 16:22:29
Osobiście uzyskałem taki efekt :
https://www.turbosquid.com/3d-models/max-scanned/1089599
(+ wiele innych, których nigdy nie poddałem ostatecznej obróbce)

Wziąłem zwykły worek na pranie z ikei http://wygodnepufy.pl/IKEA/SKOGHALL.jpg, wyciąłem całą siatkę, następnie pobawiłem się w szwaczkę, nakładając materiał w miejsce wyciętej siatki (oczywiście bielusieńki), po morderczej walce z igłą i nitką uzyskałem zadowalający efekt (zostawiając jedną ścianę bez materiału) . Dokupiłem dwie lampy również z ikei + ledowe białe żarówki do nich ok 4500 K (lampy zawsze są ustawione bo bokach, dają miękkie światło przez materiał). Dokupiłem na obiektyw lampę https://fotozakupy.pl/pol_pl_YongNuo-pierscieniowa-YN-14EX-do-Canon-15076_6.jpg ( bardzo przydatna rzecz, dobrze oświetla front obiektu), no i oczywiście rzecz niezbędną, czyli obrotowy, drewniany talerz, nie zgadniecie skąd ! z IKEI ! .

Dużo prób i błędów z ustawieniami samego aparatu, ale jak już się wyczai sprawę, wszystko wychodzi super (główny problem miałem ze skanem z dwóch stron, ale jak widać na załącznikach, wszystko się da)

Pozdrawiam,
starych i nowych blenderowiczów ;)