Blenderownia

Blender praktycznie => Modelowanie => Wątek zaczęty przez: Palmos w 24.03.2022 14:33:25

Tytuł: Problem z siatką?
Wiadomość wysłana przez: Palmos w 24.03.2022 14:33:25
Witam,

mam taki problem - zaimportowałem plik .obj i podczas nakładania tekstury pojawiają mi się błędy jak na załączonych obrazkach. Ktoś wie czym to może być spowodowane, pomóc lub chociaż nakierować czego się złapać?



dziękuję,
pozdrawiam.
Tytuł: Odp: Problem z siatką?
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 24.03.2022 16:37:45
Witam

Chyba masz dużo vertexów, które nakładają się na siebie.
Jak wrzucisz plik blend, mogę sprawdzić, co się stało. Nie musisz wrzucać całości - wystarczy kawałek tej deski.
Tytuł: Odp: Problem z siatką?
Wiadomość wysłana przez: Palmos w 25.03.2022 09:05:54
Piotr, dołączam plik.
Tytuł: Odp: Problem z siatką?
Wiadomość wysłana przez: winhelp w 25.03.2022 10:59:08
Niezła masakracja. Dużo ręcznych poprawek. Ten fragment co zaznaczyłeś ma bardzo dużo, bardzo blisko idących krawędzi. Ja bym robił od nowa siatkę, jeżeli ma być poprawna. Bo rozumiem, że importowane z jakiegoś CADa?
Tytuł: Odp: Problem z siatką?
Wiadomość wysłana przez: winhelp w 25.03.2022 11:12:12
Jak się da - wyeksportowałbym obiekty wycinające z deską i wyciął w blenderze - lepsze efekty jeżeli ma być na szybko (a przynajmniej szybciej) - patrz załącznik.
Tytuł: Odp: Problem z siatką?
Wiadomość wysłana przez: Palmos w 25.03.2022 11:28:13
Niezła masakracja. Dużo ręcznych poprawek. Ten fragment co zaznaczyłeś ma bardzo dużo, bardzo blisko idących krawędzi. Ja bym robił od nowa siatkę, jeżeli ma być poprawna. Bo rozumiem, że importowane z jakiegoś CADa?

Tak, importowane z CADa, ręcznie też próbowałem poprawiać - poległem - i efekt końcowy widać :)
Spróbuje tak jak radzisz - zrobić od nowa, dzięki.
Tytuł: Odp: Problem z siatką?
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 26.03.2022 18:21:41
@Palmos
Ogólnie siatka modelu jest strasznie zepsuta. Co jest częste, gdy importujesz model z Autocada i podobnych. Da się to na szybko zdrutować, aby wyglądało lepiej. Ale pod warunkiem, że nie będziesz później modyfikował modelu, czy nakładał na niego tekstury. Inaczej lepiej to w Blenderze wymodelować od nowa.

A więc:
1. Zaznacz model.
2. Po prawej w panelu wejdź w Object Data Properties (ta zielona ikonka z trójkątem).
3. Rozwiń zakładkę Normals i wyłącz Auto Smooth.
4. Przejdź do modyfikatorów (niebieska ikonka z kluczem płaskim).
5. Wciśnij Add Modifier i wybierz Edge Split.
Tytuł: Odp: Problem z siatką?
Wiadomość wysłana przez: Palmos w 28.03.2022 09:12:04
Piotr,

to co napisałeś rozwiązało sprawę, dziękuję bardzo za pomoc.