Blender Foundation wypuściło stabilną wersję 2.83 Blendera. Jest to pierwsza w historii wersja LTS Blendera - czyli build o długim czasie wsparcia, przeznaczony np. dla długich projektów w których wymagana jest stabilność działania. Poniżej krótki filmik przedstawiający nowe funkcje:
A dla tych, którzy nie chcą albo nie mogą obejrzeć jest też lista zmian:
- Możliwość zaimportowania pliku OpenVDB jako nowy obiekt wolumetryczny - Wsparcie dla OpenXR - Blender w VR
Sculpt - Nowy Cloth Brush dla poprawnego fizycznie rzeźbienia tkanin - Modyfikowanie obiektów za pomocą filtrów i usprawnienie działania pędzli - Face Sets - możliwość podziału modelu na części i kontrolowania ich widoczności
Grease Pencil - Vertex Paint dla obiektów GP działający na podobnej zasadzie jak przy edycji meshy - Nowy system maskowania - Poprawione efekty - Wygładzanie szybkich pociągnięć pędzla - Wygładzanie narożników - Usprawnienia wydajności
Eevee - Render Passes (!!) - składanie passów wzorem z Cyclesa jest teraz możliwe w Eevee - Poprawione działanie Reflection Probes/Light Cache - Przezroczystość włosów - High Quality Normals - opcja pozwalająca na uniknięcie artefaktów normal mapy - Ustawienie rozmycia HDRI w trybie Material Preview
Cycles - Denoising viewportu z użyciem Optixa - Adaptive Sampling
Shader Nodes - dodatkowe parametry tekstury Wave - poprawione działanie bloków White Noise Texture, Math, Vector Math - nowy blok Vector Rotate
Wydajność - Szybsze działanie Undo w Object i Pose Mode - Opcja Delay Viewport Updates pozwalająca na szybszą pracę z gęstymi siatkami w Sculpt Mode - Usprawnienia w działaniu symulacji Cloth/Fluid
Modyfikatory - Corrective Smooth: Nowy parametr Scale - Ocean Modifier: łatwiejsza symulacja wody o małej/dużej głębokości - Remesh: nowy tryb Voxel, podobrny w działaniu do operatora Voxel Remesh - Solidify: usprawniona współpraca z modyfikatorem Bevel - Surface Deform: działanie na wybranej grupie wierzchołków, nowy parametr Strength - Warp - możliwość użycia kości jako obiektów docelowych From i To
Video Sequencer - Opcja zapisywania tymczasowych danych na dysku (Disk Cache) - Podgląd Opacity i Audio pasków (Strips) - Węższe uchwyty pasków - Narzędzia: Color Sample, Blade - Panel Adjust Last Operation
To nie wszystko, a link do pobrania i oryginalna lista zmian z ładnymi obrazkami tutaj (https://www.blender.org/download/releases/2-83/).
Tytuł: Odp: Blender 2.83 LTS
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 06.06.2020 08:14:58
Tak tu cicho to ja zacznę: Na dzień dzisiejszy najbardziej podobają mi się: długoterminowe wsparcie, adaptative sampling, szybsze cofanie w trybie pozowania i obiektowym i podgląd głośności/przeźroczystości w VSE. Long Term Support chyba najdobitniej pokazuje, że Blender staje się "poważnym" softem dla profesjonalistów, a nie tylko darmową alternatywą dla hobbystów, studentów i bieda firm.
Tytuł: Odp: Blender 2.83 LTS
Wiadomość wysłana przez: alex w 06.06.2020 21:04:35
Sporo fajnych rzeczy. Sculpt, modyfikatory, cycles, kolejne usprawnienia w modelowaniu i takie drobnostki jak ctrl+F w przeglądarce.
Łyżka dziegciu ode mnie: pobawiłem się dzisiaj sculptem i jakkolwiek jestem pod wrażeniem wszystkich zmian i usprawnień, to, że multires nadal jest zbugowany (do tego stopnia że w ogóle wyłączyli możliwość sculptu na innym poziomie niż najwyższy) jest ogromnym strzałem w stopę.
Mnie wkurza ciągłe grzebanie przy skrótach. Merge vertices było pod Alt+M teraz jest pod M. Z każdą kolejną wersję na początku przy pracy pojawia mały wk...rw bo coś tam jest inaczej niż było.
naprawiony multires nie zdążył na 2.83 i będzie dopiero w 2.90 (już jest w daily buildach)
Cytuj
Merge vertices było pod Alt+M teraz jest pod M
no cóż, m jest logiczniejsze, bo alt oznacza alternatywne działanie i teraz alt+m robi Split (w sumie logiczne), a m to merge ja i tak sobie zbliżyłem te skróty, bo trzeba przesuwać rękę, a merge używam często