Blenderownia
Blender praktycznie => Modelowanie => Wątek zaczęty przez: Aquariess w 04.02.2021 16:04:57
-
Witam
Jestem nowy w Blenderze i jeszcze mało umiem.
Mam problem z którym walczę od rana, a google mi nie pomaga.
Opiszę teraz pożądany efekt, schematy postępowania oraz efekt który otrzymałem.
Pożądany efekt:
Jak widać na rysunku 8 mamy kształt składający się z 3 brył. Wszystkie płaszczyzny boczne i podstawy mają przypisany czerwony materiał.
Schemat postępowania:
1. za pomocą CTRL + Prawy Klawisz Myszy rysuję kształt
2. łączę kształt klawiszem F
3. nadaje kształtowi materiał
4. zaznaczam całość
klawiszem E rozpoczynam ekstrudowanie
klawiszem Z wybieram oś wzdłuż której ekstruduję
wpisuję pożądaną wysokość bryły
5. do górnej podstawy bryły dorysowuję drugi kształt
6. klawiszem F łączę kształt po czym nadaję mu materiał
7. powtarzam krok 4
Efekt otrzymany:
Jak widać na rysunku 7 otrzymałem 3 bryły przy czym ta po prawo nie posiada dolnej podstawy, a podstawy boczne choć istnieją to jednak nie maja przypisanego materiału.
Moje pytanie:
Co mam zrobić, żeby otrzymać efekt jak na rysunku 8?
Ważne, żeby zachować ogólny schemat postępowania ponieważ mam zamiar rozbudowywać bryły do góry.
(https://i.ibb.co/583xRqJ/za-cznik.png)
-
Być może - być może - ekstrudowałeś vertexy zamiast plane-a - a vertexy przybyły w tym samym miejscu co stare - bo dwa razy nacisnąłeś E.
W podobnych sytuacjach - cofnij operację (ctrl-z) zaznacz wszystko (A) spacja (by wyszukać) "merge by distance".
-
Niestety próbowałem z vertex-ami, plane-ami i nawet edge-ami. Za każdym razem ten sam efekt.
Zaznaczenie wszystkiego (A) pomaga tylko jeśli ekstruduję o te samą odległość (lub mniejszą), a do tego okropnie powiela mi liczbę nałożonych na siebie vertex-ów
-
Zaznaczyć masz tylko przed wykonaniem "merge by distance" - które usuwa vertexy (czy jak one się nazywają).
Później zaznaczasz tylko to co chcesz extrudować.
Na początku / wiadomo / można się łatwo pogubić.
Jeśli znasz choć trochę angielski, spróbuj np. tutaj https://www.youtube.com/watch?v=Jmir2bDpZA4&list=PLn3ukorJv4vsIOjZoMToZusH2uOyjCu6G
by złapać podstawy.
-
Albo zerknij tutaj ewentualnie i sobie zobacz jak "to się robi" na sposób "e to extrude, s to scale": https://www.youtube.com/c/Imphenzia/videos
-
Dzieki, "merge by distance" pomaga na nadmiarowe wierzcholki. Tylko u mnie wlacza sie to klawiszami M, B.
-
Proszę o inne propozycję.
Sposób z "zaznacz wszystko" + "Merge by distance" jest bardzo uciążliwy dla rozbudowanych brył.
-
Poradziłem sobie w następujący sposób:
po kroku 7 wybieram odpowiednią podstawę górną, kopiuję ją (SHIFT+D), przesuwam w dół (G, Z, wartość ze znakiem -), usuwam nadmiar wierzchołków (A, M, B), nadaję materiał całości